چکیده:
هدف کلی این پژوهش بررسی استقلال کاری ادراکشده در بین معلمان ایرانی و مقایسهی آن بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی بود. شرکتکنندگان پژوهش 413 نفر از معلمان مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهر سنندج بودند که به شیوهی تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی «استقلال کاری شایسته معلمان» اقتباسشده از مطالعات فریدمن (1999) بود که میزان فعالیتهای معمول معلمان را که باید بهصورت مستقل انجام گیرد توسط خود معلمان ارزیابی مینماید. بهمنظور آزمون روایی محتوایی پرسشنامه استقلال کاری معلمان روش تحلیل عاملی تأییدی به کار رفت. برای پاسخ به پرسشهای پژوهشی با توجه به نوع توزیع دادهها از آزمونهای t تک نمونهای، آزمون t با دو نمونهی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. تحلیلها نشان داد که معلمان سطح استقلال کاری خود را درمجموع پایینتر از سطح متوسط مقیاس مربوطه ارزیابی نمودند. معلمان میزان استقلال خود را در حیطههای ایجاد هویت، مشارکت والدین، توسعهی حرفهای و موضوعات فوقبرنامه، پایینتر از سطح متوسط، در حیطهی تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در حد متوسط و در حیطهی تغییر و توسعهی برنامه درسی، بالاتر از سطح متوسط ارزیابی کرده بودند. نتایج همچنین حاکی از آن بود که اگرچه میزان استقلال معلمان بر اساس خودارزیابیها به لحاظ جنسیت و سابقهی خدمت تفاوت معناداری نداشت، اما دورهی تحصیلی که معلمان در آن تدریس میکردند و مدرک تحصیلی آنان باعث تفاوتهای معناداری در ارزیابی معلمان از سطوح استقلال کاریشان شده بود. به نظر میرسد معلمانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کاردانی که در پایههای مختلف دورهی ابتدایی تدریس میکردند با استفاده از نوعی خلاقیت و خلاء به وجود آمده از عدم نظارت والدین، مؤسسات رقیب و سطح بلوغ فراگیران توانستهاند در نظام متمرکز آموزشی ایران گونهی خاصی استقلال کاری را صرفاً در حوزهی تدریس و مدیریت کلاس درس خود احساس و گزارش نمایند.
خلاصه ماشینی:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 - Luthans 2 - Friedman 3- Huber & Glick 4- Horng 5- Stockard & lehman 6- Guarino 7- Ingersoll 8 - Strong & Yoshida 9 - Teacher empowerment movement 10 - Melenyzer استقلال ، به تجربه ، اراده ، آزادي رواني و سطح مشخصي از فشار خارجي براي انجام يک عمل اشاره دارد (ديچارمز١، ١٩٦٨).
در ادامه ، پيوستار افـزايش کنتـرل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Sentovich 2- Deci & Ryan 3 MacBeath 4 professional autonomy 5 Pitt 6 Engaged autonomy 7 Gabriel 8 isolation 9 responsible 10 Hoyel & John 11 Menter به الگوي «استقلال تنظيم شده »١مي رسد (دال ٢، ١٩٨٢) که اصطلاحي است براي توصـيف وضـعيتي به کار مي رود که در آن استقلال معلمان در حوزه اي محدود وجود دارد و شايد حتي معلمان مـورد بي اعتنايي قرار مي گيرند.
از ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Common 2- Little 3- Wood and Jeffrey 4- humanism 5- vocationalism 6- Bogler 7- Stockard & Lehman 8- Ma & McMillan 9- Hodge 10- Blase موضوعات شايع بيان شده از طرف معلمان که منجر به ماندگاري آنان در مدرسه مي گردد، کـار بـا مديري است که کنترل و پشتيباني را هم زمان براي معلمان فراهم مي کند (اينگرسول ، ٢٠٠١).
به عبارتي، تحليل عاملي تأييدي درصدد تعيين اين ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Wilson 2- Appropriate Teacher Work- Autonomy مسأله است که آيا تعداد عامل ها و بارهاي متغيرهايي که روي اين عامل ها اندازه گيري شده اند با آن چه بر اساس تئوري و مدل نظري انتظار مي رفت انطباق دارد.