چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانشآموزان اتیسم پسر بوده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دانشآموزان اتیسم پسر مدارس استثنایی منطقه ۵ تهران در سال ۱۳۹۵ میباشد. از این میان تعداد 40 نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، آموزش مهارتهای ویژه چندگانه را کسب کردند. دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و مقیاس استرس ادراک شده (1983) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین استرس و شادکامی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (001/0= p). با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانشآموزان اتیسم پسر تاثیر داشته است.
The aim of present study was examine The Effectiveness of Multiple Special-Skill Education on Reducing of Stress and Increasing of Happiness in Mothers with Autistic Boys. Present study was done by experimental method with semi experimental design with pretest and posttest with control group. The study population contain all of Mothers with Autistic Boys region 5 in Tehran in 2016 who in this population, 40 person selected by accessible sampling method and were replaced randomly 20 individual in experimental group and 20 individual in control group. The experimental group was received Multiple Special-Skill Education in 10 sessions. Both experimental group and control group answered Oxford Happiness Questionnaire (1989) and Cohen Perceived Stress Scale (1989) in pretest and posttest period. Data was analyzed using covariance test. The findings showed that there are significant difference between happiness and stress between experimental group and control group (p<0/001). According to findings can conclude Multiple Special-Skill Education could effect on happiness and stress in Mothers with Autistic Boys.
Key words: Autism, Stress, Happiness, Multiple Special Skills.
خلاصه ماشینی:
با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانش آموزان اتیسم پسر تأثیر داشته است .
با توجه به موارد بیان شده در رابطه با میزان نسبتا بالای استرس و کاهش شادکامی در مادران دارای کودک با نیازهای ویژه همچون اختلال اتیسم ، پژوهش گران و درمانگرآن همواره درمان ها و آموزش هایی را موردبررسی قرار داده اند که بتواند وضعیت روان شناختی این مادران را بهبود بخشد.
تعاریف متعددی از مهارت های زندگی صورت گرفته است که با به رعایت گرفتن فصل مشترک آن ها میتوان این گونه بیان داشت که مهارت های زندگی تواناییهای روانی- اجتماعی هستند که فرد را برای مقابله مؤثر و پرداختن به کشمکش ها و موقعیت های زندگی یاری داده و فرد را قادر میسازد تا در رابطه با سایر انسان ها، جامعه ، فرهنگ و محیط ، مثبت و سازگارانه عمل کرده و بدون صدمه زدن به خود و دیگران ، با چالش و مشکلات زندگی روبه رو شده و انتخاب و رفتارهای سالمی در سراسر زندگی داشته باشند؛ تا از این طریق سلامت روانی خود را تأمین نموده ، موجب ارتقای رشد شخصی و اجتماعی خود شوند (حاجیزاده و آتشک ، ١٣٩٤).
Madeleine, Jenna, Angela amp; Barbara آموزش مهارت های ویژه چندگانه میتواند یکی از موارد آموزشی باشد که به این والدین در جهت کاهش استرس و ارتقاء شادکامی یاری نماید.
بحث و نتیجه گیری نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین استرس و شادکامی دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشته است ؛ بدین معنی که آموزش مهارت های ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانش آموزان اتیسم پسر تأثیر داشته است .