چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرمآباد بود که از میان آنها تعداد 30 نفر که دارای پیشرفت تحصیلی پایینی بودند به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جسله 60 دقیقهای به مدت 1 ماه تحت نقاشی درمانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای معنای زندگی استگر و همکاران (2006) و سلامت روان گلدبرگ (1972) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایش افزایش معناداری را در معنای زندگی و سلامت روان بعد از دریافت آموزش نشان دادند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت نقاشی درمانی یک روش موثر در افزایش معنای زندگی و سلامت روان دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین است.
خلاصه ماشینی:
بر اساس یافته های پژوهش میتوان گفت نقاشی درمانی یک روش مؤثر در افزایش معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین است .
Pleasant-Metcalf, amp; Rosal تقوایی (١٣٩٤) طی مطالعه ای دریافتند که نقاشی درمانی در بهبود مشکلات رفتاری چون اضطراب و استرس در دانش آموزان دبستانی دارای اختلالات برون سازی شده مؤثر است .
Kim amp; Kang نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین در شهر خرم آباد بپردازیم .
) عضویت گروهی ٢٠١/٧٦ ١ ٢٠١/٧٦ ٤٢/٠٠ ٠/٠٠١ ٠/٦٣ در جدول ٥ نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری برای معنای زندگی و سلامت روان دو گروه در مرحله پس آزمون نشان میدهد که نقاشی درمانی توانسته است به طور معناداری موجب افزایش در معنای زندگی (٠٠٠١lt;P،٩٤٣١=F) و مؤلفه های آن یعنی وجود معنا در زندگی (٠٠٠١lt;P،٢٨٤١=F) و جستجوی معنا در زندگی (٠٠٠١lt;P،٨٤٦٢=F) در مقایسه با گروه گواه شود.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان در دانش آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین شهر خرم آباد انجام گرفت .
به طورکلی، نقاشی درمانی، یک روش مراقبتی است که فرایند روان درمانی را گسترش میدهد به طوری که این فرایند شامل واکنش های کلامی، دیداری و احساسی مراجع میشود و همه آن چیزهایی را که دیدن یا به زبان آوردن آن ها دشوار و رنج آور است قابل دیدن میکند و به مراجع کمک میکند واضح تر ببیند و حسی از زندگی را در وجود خود احساس کند (غلامزاده خادر و همکاران ، ١٣٩٢).
درمجموع نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر اثربخشی نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود.