چکیده:
در تمرین خودکنترلی، بازخورد توسط خود یادگیرنده فراهم میشود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر تمرین خودکنترلی اجرای شوت بسکتبال بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر بود. نمونة آماری این پژوهش را 20 دانشآموز دختر تشکیل دادند که بهطور تصادفی انتخاب گشته و به دو گروه خودکنترلی و جفتشده تقسیم شدند. پژوهش در پنج جلسه شامل: یک جلسه پیشآزمون، سه جلسه تمرین و یک جلسه پسآزمون انجام گرفت. شایانذکر است که پرتاب آزاد بسکتبال بهعنوان تکلیف ملاک انتخاب شده بود. همزمان با پیشآزمون و پسآزمون، "پرسشنامة خودکارآمدی شرر" توسط دانشآموزان تکمیل شده و جمعآوری گردید. نتایج نشان میدهد که تمرین خودکنترلی باعث پیشرفت معنادار خودکارآمدی دانشآموزان شده است؛ درنتیجه، با توجه به پیشرفت بیشتر در امر یادداری گروه خودکنترل و همچنین معناداری بهتر در خودکارآمدی دانشآموزان میتوان گفت که تمرین خودکنترلی تاثیر مثبتی بر یادداری و خودکارآمدی فرد میگذارد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشها درزمینۀ روانشناسی آموزشی و یادگیری حرکتی حاکی از آن هستند که درگیرکردن فراگیرنده در فرایند اکتساب مهارت بهطور فعال و کنترل جنبههای اطلاعاتی توسط وی، یادداری اطلاعات مهم Schmidt & Lee Self - Controlled Chiviacowsky & Wulf Janelle, Kim & Singer Janelle, Barba, Frehlich, Tennant & Cauraugh Wulf & Toole Bund & Wiemeyer Zimmerman & Shank Straka McCombs را بهطور معناداری افزایش میدهد؛ بدینمعنا که هرچه فراگیر بیشتر در فرایندهای خودتنظیم درگیر شود، یادگیری بیشتر و یا یادداری طولانیتری اتفاق میافتد (زیمرمن 1 ، 1989؛ مک کومبوس، 1989).
درزمینة رابطة متقابل انتظارات خودکارآمدی و عملکرد در حیطههای حرکتی و آموزش مهارتهای ورزشی، پژوهشگران بسیاری همچون موریتز و فلتز 12 (2000) از وجود رابطة مثبت و مؤثر Zimmerman Bandura Boekaerts Chen & Singer Self-Efficacy Wulf & Toole Boerkaerts Deci & Ryan Schunk & Ertmer Locke, Frederick, Lee & Bobko Bandura Moritze & Feltze میان خودکارآمدی و عملکرد موفقیتآمیز آتی حمایت کردهاند.
در پژوهشهای انجامشده در ارتباط با یادگیری به روش خودکنترلی توسط چیویاکوفسکی و ولف (2002؛ 2005؛ 2007) و چیویاکوفسکی و همکاران 2 (2012) این نتیجه حاصل شد که انگیزة بیشتر در یادگیری به روش خودکنترلی باعث افزایش یادگیری میشود که این نتایج با یافتههای پژوهش حاضر که تأثیر انگیزه را بر Clauss, Shea & Whitacre Chiviacowsky فاکتورهای شخصیتی فرد، پررنگتر میکند (که تأثیر فاحشی بر عملکرد دارد) همسو است.
نتایج بهدستآمده از این پژوهش با یافتههای پژوهش حاضر که نشان میدهد که تمرین بهروش خودکنترلی و دادن حق انتخاب بازخورد به آزمودنی باعث افزایش انگیزه، استقلال و خودکارآمدی نسبت به شرایط بدون حق انتخاب بازخورد میشود (که دلیل مهمی برای اثربخشبودن این روش تمرینی میباشد) همسو است."