چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین تبحر حرکتی با بهرة هوشی و مقایسة تبحر حرکتی در ردههای سنی مختلف بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة پسران 10ـ7 سال و 15ـ12 سال و نیز تمامی دانشجویان پسر 21ـ18 سال دانشگاه تهران تشکیل دادند. نمونة پژوهش در هریک از گروههای سنی برابر با 120 نفر بود که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که ارتباط تبحر حرکتی با بهرة هوشی در سنین کودکی و جوانی بالا است؛ اما در سنین نوجوانی بسیار پایین میباشد. میانگین تبحر حرکتی نوجوانان نیز پایینتر از کودکان و جوانان است؛ بنابراین، میتوان ادعا نمود که بهرة هوشی با تبحر حرکتی ارتباط دارد؛ اما این ارتباط در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت میباشد (دراینزمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر است).
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مباحث عنوانشده، نتایج متناقضی درزمینة بهرة هوشی و تبحر حرکتی گزارش شده است؛ بنابراین، با توجه به اینکه درزمینة تبحر حرکتی جوانان و ارتباط تبحر حرکتی نوجوانان با بهرة هوشی، مطالعات محدودی وجود دارد و نیز اینکه تبحر حرکتی در سنین مختلف، متفاوت میباشد، سؤالی که به ذهن میرسد Piyaje Rayan Echmit & Li Estart Tomas & Jeyson Konter Hernandez & Caçola Piek, Dawson, Smith & Gasson.
Bobbio, Gabbard, Gonçalves, Barros & Morcillo این است که آیا عامل سن و برخورداری افراد از بهرة هوشی متفاوت میتواند عامل تفاوت در ارتباط بهرة هوشی با تبحر حرکتی گروههای سنی مختلف باشد؟ ازسویدیگر، با توجه به اینکه قیود فردی بهعنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر تبحر حرکتی در مدل نیوول مطرح شده است، آیا بهرة هوشی بهعنوان یک قید فردی میتواند یکی از دلایل تفاوت در تبحر حرکتی سنین مختلف باشد؟ شایانذکر است که با توجه به پیشینۀ پژوهش، مطالعهای که در این ارتباط صورت گرفته باشد بهدست نیامد؛ بنابراین، با توجه به متفاوتبودن تبحر حرکتی در سنین مختلف و نیز محدودبودن مطالعات دراینزمینه، ضروری بهنظر میرسد که عامل تفاوت در تبحر حرکتی سنین مختلف از طریق بررسی ارتباط عوامل متفاوت با تبحر حرکتی آشکار کرد.
با توجه به پیشینۀ پژوهش باید گفت که پژوهش حاضر اولین نمونه در نوع خود است که با واردکردن عامل سن و برخورداری از مدل نیوول، ارتباط بین تبحر حرکتی و بهرة هوشی را بهعنوان قید فردی به آزمون گذاشته است؛ بنابراین، به پژوهشگران پیشنهاد میشود برای رسیدن به نتایج قاطع و منطقی، ارتباط بین تبحر حرکتی و سایر قیود فردی و نیز قیود محیط و تکلیف را در سنین مختلف بررسی نمایند."