چکیده:
یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت توسعه تکنولوژی در کشورهای صنعتی توجه به فرایند تجاریسازی نتایج تحقیقات داخلی آن کشورها بوده است. علیرغم اینکه تجاریسازی بر عهده دانشگاهها نیست، اما در سالهای اخیر دانشگاهها برای راهاندازی کسبوکارهای نوپا مشتاق بودهاند و از آنها حمایت میکنند. باید توجه داشت که دانشگاهها سالها بهعنوان پشتیبان صنایع مطرح بودند، در حال حاضر خود به تجاریسازی ایدهها و نوآوری میپردازند. هدف از انجام این تحقیق ارائه مولفههای علمی و تجربی موثر بر تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه است که منجر به موفقیت درفروش محصولات جدید به بازار میشود. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه میباشد که برای افزایش اعتبار درونی از روشهای کثرتگرائی و بررسیهای اعضا استفاده شد. همچنین در بخش کمی، برای سنجش پایائی ابزار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ باعدد 87/ 0 و برای سنجش روائی محتوا نیز از نظرات خبرگان استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شرکتهای فعال در مراکز رشد دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میباشد که بر این اساس در بخش کیفی با روش نمونه گیری نظری از ده نفرکارآفرین در مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین مصاحبه به عمل آمد و پس از کدگذاری و تعیین مقولهها مدل مفهومی تدوین شد. سپس در بخش کمّی گویه ها در قالب پرسشنامه، در نمونه ای متشکل از 153 نفر از کارآفرینان فعال در مراکز رشد واحدهای دانشگاهی تهران شمال، تهران جنوب و تهران غرب که با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، توزیع و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقولههای ویژگیهای بنیانگذاران، وجود مشتریان اولیه، تمایل و هیجان نسبت به کارآفرینی و بازار مناسب تحت عنوان شرایط علّی با تاثیر بر مقوله اصلی و با بکارگیری راهبردهای توجه به نیاز و بازخورد مشتری، تبلیغات نوآورانه و گرایش به نوآوری در نهایت زمینه ساز موفقیت درفروش محصول تجاریسازی شده میشوند.
The purpose of this research is to provide the scientific and empirical components that influence the commercialization of entrepreneurial ideas that lead to success in selling these products to the market. For this aim quantitative and qualitative methods are used interchangeably. The information gathering tool in the qualitative section is an interview, which was used to increase the internal validity of pluralistic methods and member surveys. Also, in a quantitative part of the research, a questionnaire was used, and for measuring reliability, the Cronbach's alpha coefficient was used with allowable level of 0.87. To assess the validity of the questionnaire, expert review of the content was applied.
The research shown that the main impact on building a successful commercial product and sales effectiveness was caused by needs and customer feedback, innovative advertising, market trends and product innovations.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل تجاري سازي ايده هاي کارآفرينانه در مراکز رشد (مطالعه دانشگاه آزاد اسلامي قزوين ) سيّد فؤاد ظريفي -دکتر مرتضي موسي خاني -دکتر عادل آذر دکتر سيد مهدي الواني چکيده يکي از دلايل اصلي سرعت پيشرفت توسعه تکنولوژي در کشورهاي صنعتي توجه به فرايند تجـاريسـازي نتايج تحقيقات داخلي آن کشورها بوده است .
از ميان اين ابزارها به نظر ميرسد مراکز رشد يکي از فرآيندهاي مفيد براي تشويق ، مشـاوره و شبکه سازي شرکت هاي نوپا باشد (٢٠١٧ ,Carletto, Corral, Guelfi).
به دليل اينکه مرکز رشد يک مکانيسم مهم و قوي براي ايجاد ارتباط مؤثر ميان کـارآفريني فناوري محور و دانشگاه مي باشد پس با توجه بـه نقشـي کـه مراکـز رشـد در کـارآفريني و اشتغال دارند ميتوان گفت مراکز رشد به عنوان يکي از زيرساخت هاي توسعه در کشـورهاي درحال توسعه درآمده اند.
Audretsch, David, Bonte et al) 1 ٢-١ تجاري سازي تجاري سازي فرآيندي است که طي آن ايده و نتيجـه يـا توليـدات حاصـل از بخـش هـاي تحقيقاتي دردانشگاه ها، مراکز تحقيقاتي و بخش هاي صنعتي به محصولات قابـل عرضـه در بازارتبديل ميشود و از اين طريق يافته هاي حاصل از تحقيق بـه بـازار آورده مـي شـوند و ايده هاي جديد به محصولات جديد يا فناوري هاي قابل فـروش در سراسـر جهـان ، توسـعه مييابند (٢٠١٣ ,Chih).
کارآفريني دانشگاهي ميتواند شامل کليه رفتارهاي کارآفرينانه دانشگاهيان مانند ايجاد شرکت هـاي جديـد در دانشـگاه ، ايجـاد مراکـزي بـراي پژوهش هاي مشترک با صنعت ، تمهيداتي براي حفاظـت از دارايـيهـاي فکـري و واگـذاري امتياز نتايج پژوهش هاي انجام شده در دانشگاه باشد (٢٠١٣ ,.