چکیده:
در شرایط انحصاری، انحصارگر به واسطه قدرت بازاری که دارد، چنانچه مصرفکنندگان تمایل به پرداخت بالایی داشته باشند، میتواند قیمتهای محصولات خود را افزایش داده و محصولات با کیفیت پایین را به قیمتهای بالا به مشتریان عرضه نماید. لذا دخالت یک تنظیمگر برای حفظ منافع مصرفکنندگان ضروری است. با عنایت به وجود ساختار بازار انحصاری در صنعت مخابرات ایران (حتی بعد از واگذاری به بخش خصوصی)، مطالعه حاضر مدل سقف قیمتی را برای تنظیم شرکت مخابرات ایران پیشنهاد مینماید. در واقع، سعی شده است یک تقسیمبندی برای خدمات شرکت مزبور ارائه و سقف قیمتی بر سبدهای خدماتی آن تعیین گردد تا از قدرت انحصاری آن کاسته و قیمتهای خدماتش به قیمت-های منصفانه که هدف تنظیم قیمتی است، سوق داده شود. تحقیق حاضر به دنبال محاسبات عددی نبوده و هدف پیشنهاد مدل است. تنظیمگر با جایگذاری دادههای مربوطه میتواند از مدل بهره گیرد. با این حال، برای درک بهتر نحوه کاربرد مدل مثالی ارائه شده است.
In a monopoly, monopolist because of the market power –if consumers desire to pay- can charge high prices for its products or services, and consequently can supply the low quality productions in high prices. So, the intervention of a regulator to protect the consumers’ interests is necessary. Because of the monopoly structure of the Iranian Telecommunication Industry -even after transferring to private sector- this study offers a price cap regulation plan for regulating the Telecommunication Company of Iran. In fact, presenting a classification for its services, this study determines a price cap for services baskets of Telecommunication Company of Iran, so that diminish its monopoly power and propel its prices to fair prices that are the aim of economic regulation. The aim of this study is no calculation, but proposing a model. Regulator can use the model via substitution of data. However, an example is represented to understand the model.
خلاصه ماشینی:
در واقع، سعی شده است یک تقسیمبندی برای خدمات شرکت مزبور ارائه و سقف قیمتی بر سبدهای خدماتی آن تعیین گردد تا از قدرت انحصاری آن کاسته و قیمتهای خدماتش به قیمتهای منصفانه که هدف تنظیم قیمتی است، سوق داده شود.
حال سؤالی که مطرح میشود این است که مدل مناسب برای تنظیم قیمتی خدمات شرکت مخابرات ایران به چه شکلی میتواند باشد؟ بر همین اساس، مطالعه حاضر به دنبال پیشنهاد مدلی مناسب برای تنظیم قیمتی شرکت مذکور میباشد.
در نمودار (2) یک تقسیمبندی برای انواع روشهای تنظیم مقررات نشان داده شده است: به تصویر صفحه مراجعه شود نمودار (2): انواع روشهای تنظیم مقررات منبع: یافتههای تحقیق 2-2- تاریخچهای کوتاه از به کارگیری روش سقف قیمتی در بین کشورهای اروپایی، انگلستان از پیشگامان تنظیم قیمتی به ویژه در صنایع شبکهای و از آن جمله در صنعت مخابرات میباشد.
برای مثال ایالات متحده آمریکا چند سال پس از بریتانیا، در سال 1989 اقدام به استفاده از روش سقف قیمتی به منظور تنظیم قیمتی شرکت مخابراتی آمریکا (AT&T) نمود.
به تصویر صفحه مراجعه شود نمودار (3): طبقهبندی خدمات شرکت مخابرات ایران منبع: یافتههای تحقیق جدول (1): تطبیق خدمات سبد تلفن ثابت با متغیرهای مدل سقف قیمتی به تصویر صفحه مراجعه شود منبع: یافتههای تحقیق با در دست داشتن این مقادیر و قیمتها و نیز عوامل بهرهوری، تورم و کیفیت، تنظیمگر میتواند برای تنظیم سبد تعرفهای اقدام نماید.
Review of economic theories of regulation.
Price cap regulation: What have we learned from twenty-five years of experience in the telecommunications industry?
The theory of economic regulation.