چکیده:
با توجّه به تغییرات سریع فناوری، ارائه محصولات جدید و تغییر سلیقه مشتریان، مدیریت زنجیره تأمین نیز با چالشهای متعددی روبهرو شده است و رویکردهای سنتی مدیریت زنجیره تأمین کارایی خود را از دست دادهاند؛ ازاینرو به نظر میرسد مدیریت زنجیره تأمین نیازمند هوشیاری و سرعت عمل بیشتری باشد که به شکلگیری مفهوم زنجیره تأمین چابک منجر شده است. در این پژوهش سعی بر آن است که از طریق روش ISM، عوامل موفقیت زنجیره تأمین چابک در صنایع لبنی جامعه هدف موردارزیابی و اولویتبندی قرار گیرد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفدار قضاوتی پرسشنامه میان 44 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد زنجیره تأمین «شرکت فرآوردههای لبنی» توزیع گردید. نتایج حاکی از آن است که 11 عامل اصلی موفقیت زنجیره تأمین چابک در 6 سطح دستهبندی شده و قرار میگیرند. بالاترین سطح نشاندهنده عامل رضایت مشتری است که افزایش سهم بازار و سودآوری را برای سازمان در پی خواهد داشت. در سطح آخر مدل نیز 3 عامل ادغام فرآیندها، برنامهریزی متناسب و توسعه مهارتهای کارکنان قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی بر آن است که از طریق روش ISM، عوامل موفقیت زنجیره تأمین چابک در صنایع لبنی جامعه هدف موردارزیابی و اولویت بندی قرار گیرد.
نتایج حاکی از آن است که ١١ عامل اصلی موفقیت زنجیره تأمین چابک در ٦ سطح دسته بندی شده و قرار میگیرند.
سازمانهای چابک نه تنها میتوانند تغییرات مداوم را تجربه کنند؛ بلکه قادرند به تغییرات شدید موردنیاز بازار نیز واکنش نشان دهند؛ بنابراین برای محیط های در حال تغییر این دوران، چابکی زنجیره تأمین عاملی حیاتی است که بر رقابت پذیری سازمانها تأثیر دارد [١٢].
طبق آنچه درباره اهمیت زنجیره تأمین چابک بیان شد، در این پژوهش ، ارزیابی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آن با رویکرد مدلسازی تفسیری- ساختاری به صورت مطالعه موردی در «شرکت فرآوردههای لبنی» مدنظر قرار گرفته است .
برای بررسی فرضیه های پژوهش مربوط به وجود رابطه بین عوامل موفقیت زنجیره تأمین چابـک ، بـا اسـتفاده از روش ISM، پس از شناسایی متغیرها ماتریس ساختاری روابط درونی متغیرها٨ (SSIM) تشکیل میشـود.
118 یکی دیگر از عوامل پایه ای مطرحشده به کار گیری IT است که تأثیر بسیار زیادی در حصول چـابکی زنجیـره تأمین این سازمان خواهد داشت ؛ بنابراین استفاده از نرمافزارهای یکپارچـه سـازی در طـول زنجیـره تـأمین نظیـر برنامه ریزی منابع سازمان با توجه به تسریع انتقال اطلاعات در طول زنجیره تأمین و همچنین از طریق بـالابـردن حساسیت نسبت به بازار سهم بسزایی در افزایش و موفقیت چابکی زنجیره تأمین خواهد داشت .