چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش بینی کنندگی اهداف پیشرفت و باور های هوشی در ارتباط با جرات و رزی در دانش آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه ناحیه دو شهر زاهدان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع طرح های همبستگی می باشد.
روش: در این پژوهش در مجموع تعداد 396 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه جرات و رزی گمبریل و ریچی (1975)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه باور هوشی بابایی (1377) می باشد؛ که اعتبار آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 80/ 0، 93/ 0 و 81/ 0 برآورد گردید. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.
یافته ها:یافته های حاصل نشان داد که بین اهداف تبحری و عملکردی ـ رویکردی و متغیر جرات ورزی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. این در حالی است که هدف عملکردی - اجتنابی با جرات ورزی رابطه معناداری نشان نداد. همچنین یافته ها نشان داد که دو نوع باور هوشی ذاتی و افزایشی با متغیر جرات و رزی رابطه معکوس و معنادار دارد.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هدف عملکردی ـ رویکردی و باور هوشی افزایشی می توانند جرات و رزی دانش آموزان را پیش بینی کنند.
Purpose: The purpose of present study was to determine the predictive role of achievement goals and intelligence beliefs associated with assertiveness of second grade girl high school students in the second district of Zahedan.
Method: The research method of this study was correlation- descriptive design. 306 students were selected as sample for this study by Stratified random sampling. Three questionnaires of Assertiveness (Gambrill & Richey، 1975)، achievement goals (Midgley، 1998)، and intelligence beliefs (Babaie، 1998) were used to collect the information، that their reliability through Cronbach’s Alpha were reported، 0. 80، 0. 93 and 0. 81، respectively. To analyze the data، Pearson correlation coefficient، stepwise regression and one-sample t test was applied.
Results: The results revealed that there was a significant and direct relationship between mastery goals and approach- performance with assertiveness. Meanwhile، avoidant-performance was not significantly related to assertiveness. Also، the findings of this study demonstrated that two types of entity intelligence beliefs and incremental intelligence had a significant and reverse relationship with assertiveness.
Conclusion: the results of this research illustrates that approach- performance goal and incremental intelligence belief can predict the assertiveness of students.
خلاصه ماشینی:
نقش پيش بينيکنندگي اهداف پيشرفت و باورهاي هوشي در ارتباط با جرأت ورزي The Predictive Role of Achievement Goals and Intelligence Beliefs Associated with Assertiveness مهري شيرزايي ١، افسانه مرزيه ٢* و عابده نظري ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٥/٠٧/٢٥ پذيرش مقاله : ١٣٩٥/١٢/٠٥ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش پيش بينيکنندگي اهداف پيشرفت و باورهاي هوشي در ارتباط با جرأت ورزي در دانش آموزان دختر پايه دوم مقطع متوسطه ناحيه دو شهر زاهدان انجام گرفت .
پژوهش هاي چندي روابط ميان باورهاي هوشي و اهداف پيشرفت را بررسي کرده اند نتايج پژوهش (استاپيک و گرالينسکي، ١٩٩٦؛ دوئک و لگيت ، ١٩٨٨؛ مير نسب و قره آغاجي ، ١٣٩٤؛ رستگار؛ حجازي و جمشيدي، ١٣٨٧؛ حجازي، عبدالوند و امام وردي، ١٣٨٢؛ خياباني، ١٣٨١) حاکي از رابطه مثبت و معنادار ميان باور افزايشي هوش و اهداف تبحري است .
Pelster مطالعات (پوت وين ١ و دانيلز٢، ٢٠١٠؛ پکران ٣، اليوت ٤ و ماير٥، ٢٠٠٦؛ سايدريدز٦، ٢٠٠٥؛ خرازي، اژه اي و قاضي طباطبايي، ١٣٨٧ و کارشکي، ١٣٨٧) نشان دادند اهداف پيشرفت دانش آموزان پيش بينيکننده سيستماتيک هيجان هاي مربوط به کلاس و يادگيري است ، اهداف تبحري پيش بيني مثبت لذت ، اميدواري و غرور و با ابعاد سلامت روان نظير رفتار، شناخت و عواطف سازگارانه ، چالش و پشتکار در انجام تکاليف و خود کارآمدي بالا و راهبردهاي خودتنظيمي است ، همچنين جهت گيري هدفي تبحري، نسبت به جهت گيري هدفي عملکردي با الگوهاي سازگارانه تري از رفتار، شناخت يا عاطفه ارتباط دارد و پيش بينيکننده منفي خستگي و خشم بوده است .