چکیده:
نظریه های علمی و از جمله نظریه های روان شناسی مبتنی بر پیش فرض های نظری ویژه ای می باشند که تاثیر قابل ملاحظه ای در بدنه اصلی نظریه ها به جای می گذارند و تفاوت این نظریات تا حدودی منعکس کننده پیش فرض های زیربنایی متفاوت آنها می باشد. به نظر می رسد با تغییر مفروضات پایه و جایگزینی آن ها با مفروضات متافیزیکی فرهنگی به منزله مبانی نوین، شاهد تغییر پارادایمی در نظریه های علمی موجود باشیم؛ پژوهش حاضر با هدف قرار دادن این امر، در صدد تعیین پیش فرض های انسان شناسی، روان شناسی و روش شناسی آسیب شناسی روانی و روان درمانی از دیدگاه مولانا می باشد تا چشم انداز تازه ای در این قلمرو ها ترسیم نماید. پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و توصیفی - تحلیلی از نوع تحلیل محتواست. در این پژوهش نشان داده شد که مولانا انسان را موجودی آزاد و مختار می داند که می تواند در سرتاسر زندگی تغییر نماید. او معتقد است زبان به عنوان امری بین الاذهانی، تعیین کننده اصلی رفتار به شمار می آید. مولانا به گرایش اصیل آدمی به رشد و کمال اشاره داشته و مسیر رشد را طریق رسیدن به سلامت و نشاط حقیقی می داند. در نگاه او انسان ها عموما در وضعیت آسیب قرار دارند؛ اغلب وجود اصیل و واقعی خویش را به اشتباه با تعلقات بدنی و گرایش های نفسانی شده یکی گرفته و با برساختن خویشتن کاذب و فرو غلتیدن در دام خیالات، دچار غم و پریشانی می شوند. فربه کردن این خویشتن کاذب، فرد را در معرض آسیب قرار می دهد و بیمار می سازد. فرایند رهایی از آسیب، فرایند از دست دادن و از میان برداشتن این خویشتن و دست یازیدن به«بی خودی» است که مستلزم مواجهه ای سهمناک و تن دادن به سلوکی سرسخت می باشد و با تنش و درد همراه است تا در نهایت فرد به رهایی دست یابد. در دیدگاه مولانا اساسا ذهن آدمی از زبان او جدا نیست؛ زبان، به ویژه قالب داستان، نقش برجسته ای در ساخت دهی به معنا، شناخت و رفتار آدمی دارد و از اینرو خاستگاه آسیب و درمان به شمار می آید. زبان است که فرد را بیمار می سازد و هم اوست که درمان می کند. زبان کاوی و تحلیل داستان هایی که برساخته های زبانی محسوب می شوند، راه و روش مناسبی برای بررسی وضعیت های انسانی و از جمله وضعیت آسیب های روانی و ابزار و شیوه مناسبی برای چاره سازی و درمان می باشند.
The scientific theories including psychological theories based on some specific meta-theoretical presuppositions which considerably influence the theory، and the differences among psychological theories، to some extent، reflect more fundamental differences among theories on these presuppositions. Since theoretical and philosophical presuppositions play an important role in evolution of scientific theories، it seems، changing these basic presuppositions and replacing them with metaphysical cultural assumptions as new foundations، can conclude paradigm shift in present scientific theories. In the present study، anthropological، psychological and methodological presuppositions of psychopathology and psychotherapy have been investigated according to Rumi's view، on the scope of helping to shape a new vision in these domains. Our research method is qualitative content analysis. Results have shown that، Rumi، emphasis on freedom of mankind and sees the individual as capable of fundamental change throughout life span .He believes Language is the main determinant of behavior. Rumi sees the tendency of man to growth and perfection as a way that leads him to actual health and elation. He believes mankind is generally in pathology situation، man usually misdiagnosis true self and is captured by physical attachment، egoistic tendencies and vain imagination which make him upset and distressed. Amplifying Pseudo self Puts a person at risk of pathology and make him ill. The process of therapy and getting rid of the pathology، is the process of loss and the elimination of the Pseudo self and gain the "bi khodi" that involves difficult encounter and is associated with tension and pain. In Rumi's view، language is so important and man’s mental is not separate from his language. Language especially story and narrative has consid، erable and important role in shaping the meaning، cognition and behavior and is considered as origin of psychopathology and psychotherapy. It’s the language which makes a person ill or heals him. Linguistic and narrative analysis is a suitable way to study human issues and psychopathology. Keywords: Rumi، psychopathology and psychotherapy، anthropological presupposition، psychological presupposition، methodological presupposition، language. Construction and Validity of Problems between Adolescent and Parents Test Sanagooi Zadeh، M - Etemadi، O - Ahmadi، A - Jazayeri ، R The present research aims to design and build problems adolescents with parents test and assess its validity. The method of this research has had two stages. The first stage was qualitative method. For this purpose، in addition to interview with adolescents and parents and sciences extensive library studies was collected categories problems adolescents with parents with systematic analyze method. Questionnaire was made consisting 60 questions in two forms mothers’ form & father’s form. In the second stage، validity and reliability of this tool was examined by a connotative method. So 200 boys students of Isfahan high school was selected by simple random sampling، And they complete this questionnaire. The data were studied through exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). The finding revealed three factor (internal problems، interpersonal relationship problems، Parental style). The results of analysis with exploratory analysis and confirmatory analysis explain a considerable percentage of variance of the three factors. The Cronbach’s alpha equal was for mother’s form test 0/93 and father’s form test 0/92. The conclusion is that it is possible to make a test of high validity with consistent factors and ample ability to measure adolescent's problems with parents. ،
خلاصه ماشینی:
اختیاری هست ما را بیگمان حس را منکر نتانی شد عیان (5: 3004) مولانا با ارائه دلیلهای روشن و ساده به اثبات اختیار و آزادی انسان میپردازد و به حالت تردید و دودلی، 1 تدبیر و چارهاندیشی قبل از شروع برخی کارها، 2 پشیمانی و خجالت، 3 این که فردا این کنم یا آن کنم / خود دلیل اختیار است ای صنم (3024:5) زجر استادان و شاگردان چراست؟ / خاطر از تدبیرها گردان چراست؟ (1: 620) گر نبودی اختیار این شرم چیست؟ / وین دریغ و خجلت و آزرم چیست؟ (1: 619) امر و نهی، خشم و کینه نسبت به دیگری و وعده و وعید 1 اشاره میکند و استدلال مینماید که این مسائل تنها در صورت اختیاری بودن عمل، معنا پیدا میکنند (نژاد سلیم، 1364؛ همایی، 1375؛ رکنی، 1377؛ زمانی، 1388).
انحراف و آسیب از آنجا شروع میشود که آدمی در فرایند تحقق به خویشتن، اغلب حقیقت و اصل وجود خود را اشتباه گرفته و بدن و نفس حیوانی را خویشتن حقیقی به شمار میآورد و به پرورش بدن و ساختن خویشتن دروغین میپردازد و گمان میبرد که با دنبال کردن گرایشهای نفسانی، پرداختن به نیازهای بدنی و مادی و افزودن دستاوردها میتواند خویشتن خویش را سامان دهد و به آرامش دست یابد؛ غافل از اینکه آنچه او در این فرایند به دست میآورد خویشتنی محدود، کاذب و برساخته است که موجب پریشانی و غمناکی انسان میشود: در زمین دیگران خانه مکن کار خود کن کار بیگانه نکن بیشهای آمد وجود آدمی / برحذر شو زین وجود، از ز آن دمیدر وجود ما هزاران گرگ و خوک / صالح و ناصالح و خوب و خشوک (2: 1416-1417) هر زمان در سینه نوعی سر کند / گاه دیو، و گه ملک، گه دام و دد (2: 1426) (3: 971-972و974) کیست بیگانه تن خاکی تو کز برای اوست این غمناکی تو (2: 263-264) خواهشها و تعلقات نفسانی، انسان را به اسارت خود درآورده و از پرداختن به بعد اصلی و حقیقی وجود و پرورش آن باز میدارد 1 و در نتیجه او را در مرتبه حیوانی تثبیت و یا به پایینتر از آن تنزل میدهد.