چکیده:
هدف این پژوهش، ساخت و اعتبار یابی آزمون مشکلات بین نوجوانان پسر و والدین شان است تا نوع مشکلاتی که با همدیگر دارند، شناسایی شود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح اکتشافی بوده که در دو مرحله انجام شد. مرحله اول به صورت روش کیفی، با مطالعه منابع علمی و تحقیقاتی، مصاحبه با نوجوانان و والدین شان و مصاحبه با متخصصان، مقولات مرتبط با مشکلات والدین و نوجوان به شیوه تحلیل سیستماتیک گردآوری شد و پرسشنامه ای 60 سئوالی در دو فرم پدر و مادر تنظیم گردید. در مرحله دوم با روش کمی روایی و پایایی ابزار مورد نظر بررسی گردید. 200 نفر از بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان براساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از نرم افزار spss تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت و آلفای کرونباخ کل آزمون و خرده آزمون های آن مشخص گردید. یافته های پژوهش نشان داد که آزمون مشکلات بین والدین و نوجوان دارای سه عامل می باشد که عبارت است از؛ مشکلات درونی، مشکلات در روابط بین فردی و مشکلات در شیوه والدگری. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تجویزی بیانگر تبیین درصد قابل توجهی از واریانس متغیر مورد نظر توسط عامل ها بود. آلفای کرونباخ کل آزمون در فرم پدر 92/0 و در فرم مادر 93/0 به دست آمد. آزمون مشکلات بین نوجوانان و والدین دارای اعتبار و روایی بالایی است که عوامل منسجمی از آن به دست می آید و می توان با توان بالایی مشکلات نوجوانان را مورد مطالعه و در پژوهش های بالینی برای سنجش مشکلات مورد استفاده قرار داد.
The present research aims to design and build problems adolescents with parents test and assess its validity. The method of this research has had two stages. The first stage was qualitative method. For this purpose، in addition to interview with adolescents and parents and sciences extensive library studies was collected categories problems adolescents with parents with systematic analyze method. Questionnaire was made consisting 60 questions in two forms mothers’ form & father’s form. In the second stage، validity and reliability of this tool was examined by a connotative method. So 200 boys students of Isfahan high school was selected by simple random sampling، And they complete this questionnaire. The data were studied through exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). The finding revealed three factor (internal problems، interpersonal relationship problems، Parental style). The results of analysis with exploratory analysis and confirmatory analysis explain a considerable percentage of variance of the three factors. The Cronbach’s alpha equal was for mother’s form test 0/93 and father’s form test 0/92. The conclusion is that it is possible to make a test of high validity with consistent factors and ample ability to measure adolescent's problems with parents.
خلاصه ماشینی:
مرحله اول به صورت روش کیفی، با مطالعه منابع علمی و تحقیقاتی، مصاحبه با نوجوانان و والدین شان و مصاحبه با متخصصان، مقولات مرتبط با مشکلات والدین و نوجوان به شیوه تحلیل سیستماتیک گردآوری شد و پرسشنامه ای 60 سئوالی در دو فرم پدر و مادر تنظیم گردید.
200 نفر از بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان براساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از نرم افزار spss تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت و آلفای کرونباخ کل آزمون و خرده آزمونهای آن مشخص گردید.
یافتههای پژوهش نشان داد که آزمون مشکلات بین والدین و نوجوان دارای سه عامل میباشد که عبارت است از؛ مشکلات درونی، مشکلات در روابط بین فردی و مشکلات در شیوه والدگری.
Micucci Carr Berk, L.
Barker, Tremblay, Nagin,Vitaro & Lacouse Costello, Sung,Worthman & Angold Youth Self -Report Competencies Syndromes شایستگیها شامل، فعالیت ها 1 ، عملکرد تحصیلی 2 ، کارآمدی اجتماعی 3 و شایستگی کلی است.
برخی دیگر از مشکلات در این قسمت به مشکلاتی بر میگردد که مربوط به مسائل ارزشی است به عبارت دیگر دروغ گفتن، توقع خواهی و رعایت نکردن حریمهای محرم و نامحرم میتواند ارزشهای اخلاقی را در روابط بین والدین و نوجوان خدشه دار نماید (صفری، 1387).
این سه عامل که در این پرسشنامه به دست آمد، سه نوع مشکلی است که نوجوانان با والدین خود دارند و به عبارت دیگر مشکلات بین والدین و نوجوان از این سه عامل میتواند ناشی شود.