چکیده:
هر مفهومی در هر پارادایم، مکتب، ایدئولوژی و نظام اجتماعی ـ اقتصادی معنای خاص خود را می یابد. مفهوم مکان نیز این قائده مستثنی نیست. مفهوم مکان در «نظام سرمایه داری» نیز دارای بار معنایی خاصی است. در نظام سرمایه داری مکان تنها به مثابه «ابژه ای» صرف (تنها به شکل یک نمود و رخداد عینی یا «شیئی ادراک شده») در نظر گرفته می شود؛ «ابژه ای» برای «سوژه ای» که در مقابل آن است، نه همراه با آن. ابژه ای که الزاما باید سودی برای سوژه به همراه داشته باشد. این سود مادی و اقتصادی صرف، سرآغاز «کالایی شدن مکان» در نظام سرمایه داری است. به عبارت دیگر، دیالکتیک بین ویژگی های ذاتی و درونی نظام سرمایه داری مانند انتزاعی بودن زمان، ماهیت سرمایه و هستی شناسی و معرفت شناسی سرمایه داری درنهایت منجر به کالایی شدن مکان می گردند. درواقع نظام سرمایه داری تنها با تولید مداوم مکان و فضا می تواند به حیات خود ادامه دهد؛ اما در پدیدارشناسی، مکان، فرصتی برای بودن و زندگی کردن را برای انسان ها فراهم می آورد. درواقع مکان مفهومی صرفا اقتصادی نیست؛ بلکه پدیده ای است که در طول زمان (زمان انضمامی) توسط اجتماع محلی معنای خود را می یابد؛ اما در نظام سرمایه داری مکان توسط سرمایه گذار به منظور کسب سود تولید می گردد. ازاین رو با کالایی شدن مکان، انسان و جامعه نیز هویت و پیشینه فرهنگی-تاریخی را از دست خواهند داد. در این نوشتار به بررسی چرایی کالایی شدن مکان در نظام سرمایه داری پرداخته شده است.
Each concept in each paradigm, ideology and sociology-economic system finds its own and its particular meaning. The concept of the place is no exception. "Place" in "Capitalism system" has a particular meaning too. The place in the capitalism system is only as an "object" in front of "subject", not with it. This object must necessarily be beneficial matter to the subject. Selling place and economic benefit is the beginning of the "commodification of place" in capitalist system. In other words, the dialectic between the intrinsic features of capitalism such as abstraction of time, the nature of capital and the capitalism ontology and epistemology ultimately leads to the commodification of place. In fact, the capitalist system only with continuous production of place and space can survive, while, "place in phenomenology" is the opportunity to live for humans. "Place" is a concept that constituted over time (concrete time) by the local community finds its meaning, in a capitalism system where profit is generated by capital investment in selling place leads to commodification of places, people and society that will lose their identity and historical-cultural background. This article explores why capitalism willing to commodification of place and what is its consequences.