چکیده:
قرآن کتابی است که تمدن اسلامی دائرمدار آن تاسیس و نشو و نما یافته است. متنی کانونی که لف ونشر تاریخی آموزه-هایش به قبض و بسط تمدنی اسلام کمکی شگفت نموده است. در مقاله ی حاضر تلاش شده با بهره گیری از روش اسنادی و کتابخانه ای و با الهام از مفاهیم اسلامی و قرآنی به روشنداشت نقش معارف اسلامی در تصویب و کاربست مفهوم علمیت و تحول علوم انسانی از منظر طه عبدالرحمن پرداخته شود. جستار حاضر در پی آن است که الهام از گزاره ها و مفاهیم قرآنی و اسلامی تا چه حد در تحول علوم انسانی اسلام مدار تاثیر بنیادین دارد. یافته های پژوهش بیانگر آن اند که طه عبدالرحمن معارف قرآنی را دارای نقش بی بدیل در پی ریزی تمدن اسلامی و توانش چشمگیری در پروراندن علوم انسانی اسلامی می داند، علومی که اگرچه از حیث روش شناختی به جریان اصلی این شاخه از علوم تعلق دارد؛ اما محتوا و مفاد خود را از نص قرآن و تفاسیر برآمده از خوانش ارتدکس (مسلط) آن برمی گیرد تا بدیلی باشد در برابر علوم انسانی غربی(سکولار)؛ رهیافتی که آماج آن دگردیسی و تحول این علوم از طریق رجوع به متن مقدس (قرآن) و آمیختن وحی و عقل است.
Dayrmdar Quran is a book that Islamic civilization is founded and grown. Lfvnshr focal historical text that ebbs and flows of his teachings and Islamic civilization is a wonderful help. In MqalhY tries, using the method of documentary and library and inspired by Islamic and Quranic concepts to Rvshndasht role in the adoption and application of the concept of Lmyt Islamic sciences and the humanities from the perspective of the evolution of Taha Abdul Rahman addressed. This article seeks its inspiration from Islamic and Quranic concepts, propositions and to what extent there is a fundamental impact on the evolution of the human sciences Aslammdar. content and provisions of the Quran and interpretations derived from readings Orthodox (fluent) is an alternative that encompasses the humanities in Western (secular), an approach that targets the transformation and evolution of the science by reference to scripture (the Qur'an) and combining inspiration and D wisdom.