چکیده:
مقاله حاضر با هدف آشنایی هرچه بیشتر با جایگاه نیازسنجی آموزشی و
ارتباط آن با فرایند برنامهرپزی آموزشی و درسی و در حقیقت به منظور
پاسخگویی به این سوال که آیا نیازسنجی در فرایند برنامهریزی به عنوان یک
مرحله است یا خیر؟ تهیه و تدوین شده است. روش مطالعه در این مقاله میتی بر
روش کنابخانهای است که در این راستاء بهرهگیری از اینترنت و پایگاههای
مربوطهی تخصصی و همچنین مجلهها و منون تخصصی در زمینه نیازسنجی
آموزشی مدنظ رقرا رگرفته است.
مطالعات و بررسیهای صورت گرفته بیانگر این است که نیازسنجی در
فرایند برنامهریزی آموزشی و درسی یکی از فعالیتهای اساسی و ضروری است و
این اهمیت و ضرورت هنگامی فزونی مییابد که به بودجههای محدود اختصاص
داده شده به نظام آموزش و پرورش» در اکثر ممالکک توجه داشته باشیم. در حالی
که این ضرورت در ارتباط با نیازسنجی مشهود و محرز است ولی به این مولفه
مهم آنطورکه باید پرداخته نشده است. ضمن آ نکه نتایج مطالعات انجام شده و
نظرات اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت، موید این مسئله است که با عنایت به
ضرورت نیازسنجی، در خصوص جایگاه نیازسنجی در فرایند برنامهریزی، میتوان
مبتنی پر یک رویکرد جامع، نیازسنجی را در تمام مراحل برنامهریزی اعم از
طراحی، اجرا و ارزشیابی مورد توجه قرار داده و به صورت یک جریان یا فرایند
به آن نگریسته شود که در هریک از مراحل برنامهریزی دارای منطق، چارچوب و
رویهی اجرایی معینی است.
The purpose of this article is to introduce the position of need assessment and its relationship to study & educational planning process and in fact to answer the question of whether need assessment is regarded as a phase in educational planning process. The method of study in this article is based on library that the application of internet، specialized related websites and articles is applied as research method to this article. The accomplished studies and researches in this area demonstrate the necessity of need assessment in study & educational planning process. The allocated limited budgets to education in many countries assert this necessity. Although the importance of need assessment is evident، it is not properly taken into the consideration. Educationists and researchers have conclude that the status of need assessment in all stages of planning process including planning، designing and performance can be reviewed on the bases of a comprehensive policy. Need assessment can be considered as a process or procedure possessing a clear framework and logic in each phases of planning process.