چکیده:
نظر به آثار مکتوب در زمینه مدیریت اسلامی و مباحث مرتبط و نزدیک به
آن خصوصا به زبان فارسی، بیان گر این است که این امر در دهه دوم و سوم بعد
از انقلاب اسلامی رشد فزایندهای داشته است. این اتفاق اگرچه از جهاتی بسیار
نیکو و پسندیده و قابل ستایش است از جهات دیگری نیز ممکن است آسیبهایی
را به اصل مساله وارد نماید. لذا نقد و بررسی این قبیل آثار و تبادل نظر علمی
کتابهای مدیریت اسلامی،انجمنها و مجامعی که در زمینه مدیریت
اسلامی فعالیت و تلاش مینمایند، میتواند علاوه بر این که جهات مثبت این
ح رکت ارزشی و مبا رک را تثبیت و تقویت نماید» ا زآسیبهای احتمالی نیز در
این زمینه پیش گیری کند. بر این اساس مقاله حاضر در صدد نقد و بررسی یکی
از این آثار با عنوان "رفتار سازمانی در نگاه مدیریت اسلامی" برآمده و تلاش
کرده است که از طریق بررسی صداقت اثر در انعکاس آنچه که مطرح کرده
(نقد محاکانی *! نقد به لحاظ واقعیت)، از طریق نحوه و میزان موفقیت آن در درگیرکردن حواننده یا اثر (نقدکاربردی ؛ نقد به لحاظ خواننده) و از طریق
بررسی شکل و ساختار متن بر مختوا و سازماندهی آن (نقد عینی؛ نقد به لحاظ
خوداثر) به مداقه و به بررسی عناصر و روابط مسایل مطرح شده در این اثر بپردازد
(شمیسا ۱۳۸۱).
Having considered the articles and books regarding Islamic management and related subjects، the increasing attention to this area is recognized. This attention may be productive and praiseworthy on one hand and on the other hand may cause some damages to the very core of the subject. Therefore the analysis and tee review of such works in addition to the mutual comments and interaction of the authors of Islamic management books can stabilizes and strengthens the positive advantages of this highly valued movement and prevent probable damages to this area. This article is intended to analyze a book named “organizational behavior in the view point of Islamic management. To achieve this goal the following methods of analyses have been applied: Mimetic criticism، pragmatic criticism or reader’s response theory and objection criticism or textual theory.