چکیده:
ﺑﺮﺧﯽ ﺧﺎورﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم نه تنها پیامبر دین جدیدی نیست، بلکه ﻣﺒﻠﻐﯽ ﺪاد از ﺟﻤﻠﻪ اﻓﺮادی اﺳﺖ ﻧﺼﺮاﻧﯽ اﺳﺖ، و ﺑﻪ او اﻣﺮ ﺷﺪه ﮐﻪ از ﻧﺼﺎرا ﺗﺒﻌﯿﺖ ﮐﻨﺪ ه ﺣ ر. ﯾﻮﺳﻒ د ﮐﻪ ﺗﻼش ﻣﯽ اد ﺑﺮ اﯾﻦ ﮐﻨﺪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ را ﻧﺼﺮاﻧﯽ و ﺣﺘﯽ رﺋﯿﺲ آﻧﺎن ﺑﺪاﻧﺪ. ﺑﺮﺧﯽ از دﻻﯾﻞ ﺣﺪ ﺤ ﻣﺪﻋﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻣﻀﻤﻮن ﺑﺮﺧﯽ آﯾﺎت ﻗﺮآن، آﻣﻮزش دﯾﺪن آﯾﯿﻦ ﻧﺼﺮاﻧﯿﺖ ﻧﺰد ﺑ ﯿﺮای راﻫﺐ، و ﭘﺬﯾﺮش رﯾﺎﺳﺖ آن، ﻏﯿﺮ آﻣﻮزش دﯾﺪن آﯾﯿﻦ ﻧﺼﺮاﻧﯿﺖ ﻧﺰد ورﻗﻪ، ﻧﺼﺮاﻧﯽ ﻣﺒﻌﻮث ﺷﺪن ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎم ﻧﺼﺮاﻧﯿﺖ ﺑﻪ اﺳﻼم. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ـ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺑﺘﺪا اﻣﯽ ﺑﻮدن ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﺪﮔﺎه ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ دﻻﯾﻞ ﻫﺎ و دﻻﯾﻞ ﯾﻮﺳﻒ ﺣﺪاد ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﺼﺮاﻧﯿﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم و ﺷﻮاﻫﺪ ﻗﺮآﻧﯽ، ﻋﻘﻠﯽ و ﺗﺎرﯾﺨﯽ، دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎ و دﻻﯾﻞ او را ﻣﻮرد ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار داده و ﻧﺎدرﺳﺘﯽ ﺷﺎن را ﺑﻪ اﺛﺒﺎت رﺳﺎﻧﺪه اﺳﺖ.
Some of the orientalists believe that the holy Prophet (p.b.u.h) is not the messenger of a new religion، but he is a Christian preacher and he was ordered to follow the Christians. Yusuf Dorrah al-Haddad is of the people who tries to consider the Prophet (p.b.u.h) as a Christian and even their Chief. Some of Haddad's reasons for this claim are: the content of some verses of the Qur'an، learning the ritual of Christianity with Bahira the monk، learning the ritual of Christianity with Waraqa، starting the Prophet's Mission as a Christian and the acceptance of its authority، the Prophet's not-being an illiterate person and the conversion of the name of Christianity to Islam. Using descriptive-analytic method، this research firstly outlines the views and reasons of Yusuf al-Haddad on the Christianity of the Prophet (p.b.u.h.) and then، by Qur'anic، rational and historical proofs and evidences، criticizes his views and reasons and proves their incorrectness.
خلاصه ماشینی:
دیدگاههای دره حداد دربارۀ اقتباس قرآن از کتب پیشین، از سوی برخی خاورشناسان دیگر نیز مطرح شده و موجب گشته تاریخ، سنت و سیرۀ پیامبر پیش از بعثت و پس از آن تحریف شود و شبهاتی را از طریق کتابها، مقالات و رسانههای عمومی ایجاد کنند و در نتیجه، قرآن را آماج تیرهای زهرآلودشان قرار دادهاند؛ از این رو، پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل دیدگاههای یوسف حداد بر اساس مهمترین کتاب وی در این باره، یعنی القرآن دعوة نصرانیة و با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و ابزار کتابخانهای به نقادی علمی آرای ایشان میپردازد.
فراگرفتن آیین نصرانیت توسط پیامبر اکرم نزد بحیرای راهب یوسف حداد معتقد است، پیامبر اکرم در کودکی در جریان مسافرتی که با عموی خود به شام میرود، در بین راه با بحیرای راهب ملاقات میکند؛ آموزههای مسیحیت را از وی فرا میگیرد و سپس بعد از بعثت آن را به عربی ترجمه میکند؛ بنابراین، محتوای قرآن حاصل آموزشهای بحیرای راهب نصرانی است (حداد، 1986: 680).
ج. بر اساس برخی گزارشها که ورقه در سال 611 میلادی، یعنی دوازده سال پیش از هجرت پیامبر فوت کرد، اگر قرآن صرفا دعوت به نصرانیت است و دربردارندۀ هیچ پیام نو و جدیدی نیست، پس نبی حقیقی باید ورقه باشد نه پیامبر، چراکه بر اساس ادعای یوسف حداد، ورقه استاد پیامبر، عالم به نصرانیت و انجیل عبرانی و مسلط بر زبان عربی بوده است؛ این در حالی است که نه خود ورقه و نه مسیحیان که منتظر پیامبر خاتم بودند و نه هیچ کس دیگر، چنین ادعایی را نداشت.