چکیده:
این مقاله یک مدل دینامیکی به منظور شناخت عوامل تاثیرگذار بر تغییر تعداد افراد بیمه شده در شرکتهای بیمه خدمات درمانی و بررسی سیاستهای مختلف برای بهبود رفتار سیستم به منظور رسیدن به اهداف مطلوب ارائه می دهد.لذا همه اجزای تشکیل دهنده یک شرکت بیمه شامل واحدهای سرمایه گذاری، واحدهای پرداخت هزینه های درمانی، واحد مربوط به سیاستهای تبلیغاتی شرکت، و سایر قسمتهایی که در کنار هم تشکیل دهنده یک مجموعه کامل از شرکت هستند، بررسی شد.با توجه به وجود رابطه بازخوردی بین این متغیرها و پیچیدگی مبحث، از رویکرد پویایی شناسی سیستمها برای مدل سازی سیستم و بررسی سیاستهای مختلف استفاده شده است. برای رسیدن به نتایج دقیق تر، به عنوان یک نمونه موردی، بیمه تامین اجتماعی ایران مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از داده های سالهای 1380-1390 در مدل، مشخص شد که برخی از پارامترها مانند تغییر در سیاستهای سرمایه گذاری و تبلیغات می تواند تاثیر زیادی در جذب افراد به شرکت بیمه داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
برای رسیدن به نتایج دقیق تر، به عنوان یک نمونۀ موردی، بیمۀ تأمین اجتماعی ایران مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از داده های سالهای ١٣٨٠- ١٣٩٠ در مدل ، مشخص شد که برخی از پارامترها مانند تغییر در سیاستهای سرمایه گذاری و تبلیغات میتواند تأثیر زیادی در جذب افراد به شرکت بیمه داشته باشد.
با توجه به اینکه بقای هر شرکت تولیدی و خدماتی به استفادة افراد از خدمات و یا محصولات آن شرکت وابسته است ، مسئله ای که در این حوزه اهمیت بسیاری پیدا میکند، تعداد افراد مایل به استفاده از خدمات شرکتهای بیمه است که در این تحقیق سعی میشود با بررسی همۀ اجزای تشکیل دهندة بیمه های خدمات اجتماعی و درمانی و نحوة اثرگذاری هر یک بر یکدیگر به کمک روش پویایی سیستمها، به بررسی تغییر تعداد افراد بیمه شده در یک دورة زمانی مشخص پرداخته شود.
اگر بخواهیم فعالیتهای تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم ، میتوانیم بگوییم که بخشی از تحقیقات شرکتهای بیمه را با رویکردی اقتصادی بررسی کرده اند، به گونه ای که ابتدا با بررسی ورود و خروج جریانات نقدی و میزان تقاضای مؤثر موجود در این صنعت به ارائۀ مدل دینامیکی موردنظر خود پرداخته اند (زعفریان و میرزاییرابر، ١٣٩٠؛ ٢٠١١ ,.
Vensim افزایش مییابد، با افزایش نرخ هزینۀ تبلیغات تعداد نفرات جذب شده توسط تبلیغات افزوده میشود و به تعداد افراد بیمه شده اضافه میشود، با افزایش تعداد افراد بیمه شده ، میزان پرداختی بیمه شدگان به بیمه زیاد شده و موجب افزایش داراییهای جاری شرکت میشود که این ارتباط تشکیل حلقۀ بازخوردی مثبت میدهد (شکل ١).
Health insurance reform and economic growth: Simulation analysis in Japan.