چکیده:
هدف از اجرای این تحقیق, شناسایی و اولویتبندی انگیزه شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه
شهر زاهدان بود. روش این تحقیق پیمایشی می باشد. جامعه آماری عبارتند از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر زاهدان
که در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۹۴ مشغول به تحصیل بودند (۶۶۸۲ =N). حجم نمونه براساس جدول مورگان تعیین شد که برابر
با ۳۶۴ نفر است و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامهی محقق ساختهای است که
برگرفته از پرسشنامه انگیزههای ورزش (EMI-2) مارکلند و ایگلدیو ۱۹۹۷ میباشد. پرسشنامه مذکور دارای ۲۷ سوّال با
درجهبندی طیف لیکرت (پنج ارزشی) است و در کل شامل سه موّلفه کلی (عوامل مربوط به ظاهرء عوامل مربوط به تندرستی/
برازندگی و عوامل مربوط به التزام اجتماعی) است. روایی پرسشنامه مورد استفاده پس از بومیسازی و تغییرات مورد تائید
پنج نفر از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. سپس پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و تائید شدهاست
(۰/۹۱ =a). از آزمونهای تی تک نمونهای و آنالیز واریانس مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی جهت آزمون فرضیهها استفاده شد,
تمامی تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS21 صورت گرفت. نتایج آنالیز واریانس مکرر نشان میدهد
که بین انگیزههای سه گانه جهت شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر زاهدان تفاوت معنی-
داری وجود دارد. نتایج نشان داد انگیزههای شرکت دانشآموزان در فعالیتورزشی شامل: ظاهری» تندرستی و التزام اجتماعی
است که در این بین مهمترین انگیزه التزام اجتماعی شناخته شد. انگیزههای التزام اجتماعی با میانگین ۳/۶۳ اولویت اول و
انگیزههای تندرستی با میانگین ۳/۵۶ اولویت دوم را بدست آوردند. همچنین در انتها انگیزههای ظاهری با میانگین ۳/۵۲
اولویت آخر یا سوم را کسب کرد.
The purpose of this research was to identify and prioritize the motivation of the company in sports activities of
high school girl students in Zahedan. The method of this research is survey. The statistical population consisted
of high school female students of Zahedan who studied in the academic year of 1963-94 (N = 6682). The sample
size was determined based on the Morgan table, which is 364 and a multi-stage cluster sampling method. The
instrument used was a researcher-made questionnaire, which was taken from the Marlend & Eglio 1997 Exercise
Exercise Exercise Questionnaire (EMI-2). The questionnaire consists of 27 questions with a grading of the Likert
scale (five values), and consists of three general components (appearance factors, health / fitness factors and
factors related to social commitment). The validity of the questionnaire used after localization and necessary
changes was confirmed by five sports management professors, then the reliability of the questionnaire was
calculated and validated using Cronbach's alpha (α = 0.91). One-sample t-test and repeated analysis of variance
and Bonferron's post hoc test were used to test the hypotheses. All statistical analyzes were performed using
spss21 software. The results of repeated analysis of variance show that there is a significant difference between
the three motivations for participation in sports activities of high school female students in Zahedan. The results
showed that students' motivations in sports activities include: appearance, well-being and social commitment,
among which the most important motive was social commitment. Social commitment motives with an average of
63.3 first priority and health motives with an average of 56.3 received the second priority. Finally, the apparent
motivations with the average of 52.3 won the final or third priority.
خلاصه ماشینی:
"نتایج دیگر تحقیق نشان داد بین میزان انگیزه مربوط به تندرستی، جهت شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر زاهدان با نمره ملاک اختلاف معنیداری وجود دارد؛ بنابراین بین میزان انگیزه مربوط به تندرستی، جهت شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر زاهدان با نمره ملاک اختلاف معنیداری وجود دارد (05/0>P)، به عبارتی انگیزه مربوط به تندرستی در گرایش دانشآموزان به فعالیت بدنی مؤثر است، تحقیق حاضر این انگیزهها را با سوالاتی در خصوص اجبار پزشک به انجام فعالیت بدنی، تمایل به سلامت جسمانی و مدیریت استرس مورد مطالعه خود قرار داد.
بین انگیزههای سهگانه (ظاهری، تندرستی و التزام اجتماعی) جهت شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر زاهدان تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P)، در ادامه نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که بین عامل التزام اجتماعی با دیگر عوامل اختلاف معنیدار وجود دارد (05/0>P)، Liu et all.
یافته مذکور همچنین با یافتههای رمضانی نژاد و همکاران (1388) ناهمسو است، آنها عوامل دیگری چون سلامتی و وضعیت ظاهری را بعنوان مهمترین عامل ذکر میکنند، دلیل احتمالی این ناهمخوانی را بایستی بعلت تفاوت در نمونههای مورد بررسی و ابزارهای مورد استفاده در تحقیقات جستجو کرد، چرا که نمونههای تحقیقات مذکور همگی دانشجویان بودهاند که با دانش آموزان متفاوت هستند، بدون شک یکی از فواید بسیار مهمی که فعالیت بدنی داشته است، بحث فواید اجتماعی آن است، چرا که به دختران دانش آموز این اجازه را میدهد تا خود را به عضویت گروههای ورزشی در آورند، اهمیت این عضویت با توجه به شرایط سنی دختران دانش آموز متوسطه بسیار مهم است، چنانچه خودشان نیز به این اذعان دارند."