چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط دانشگاه کار آفرین با ابعاد و مولفه های آینده نگاری و تولید علم در کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی با رویکرد کمی بود. جامعه آماری این پژوهش تمام اساتید هیأت علمی (تمام وقت) دانشگاه آزاد اسلامی تهران (2740) نفر بودند. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان تعداد 800 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته کارآفرینی، تولید علم و آینده نگاری با طیف لیکرت بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و بسته نرم افزاری LISREL با روش تحلیل عاملی تاییدی، معادله های ساختاری و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشگاه کارآفرین بر تکنیکهای آینده نگاری در نظام آموزشی ایران تاثیر معناداری دارد، دانشگاه کارآفرین بر تولید علم در نظام آموزشی ایران تاثیر معناداری دارد و در نهایت با استفاده از نرم افزار لیزرل، 97 گویۀ پرسشنامه (هر سه پرسشنامه)، وارد تحلیل عاملی تأییدی شدند. مدل نهایی پژوهش برای ایجاد دانشگاه کارآفرین مبتنی بر تکنیک های آینده نگاری و تولید علم در نظام آموزشی ایران با شاخصهای برازش و ضرایب استاندارد تأیید شد. و مقدار این شاخص در این مدل (063/0) است که برای مدل طراحی شده در این پژوهش، نشان از برازش مناسب ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش دارد.
خلاصه ماشینی:
در پاراديم جديد، دانشگاه نسل سوم يا دانشگاه کارآفرين ، دانشگاهي است که هم زمان با تاکيد بر توليد علم و گسترش مرزهاي دانش بشري نسبت به نيازهاي آموزشي، پژوهشي و خدمات مشاوره اي تخصصي محيط حساس بوده و از طريق ايجاد خلاقيت و شيوه هاي تفکر هوشمندانه ضمن پاسخگويي سريع و دقيق به نيازهاي افراد، کمک مي کند تا توانايي تعريف ، فرموله کردن و برطرف ساختن مشکلات جامعه به صورت مستقل يا گروهي تحقق يافته و زمينه براي توسعه پايدار کشور آماده گردد.
گرچه مطالب فوق ضرورت هاي اساسي اجراي اين طرح را نشان مي دهد، ليکن به منظور بيان دقيق تر اجراي اين پژوهش ، محقق در صدد پاسخ به اين سوال است که مدل مناسب براي ايجاد دانشگاه کارآفرين مبتني بر تکنيک هاي آينده نگاري و توليد علم در نظام آموزشي ايران کدام است ؟ مباني نظري کارآفريني واژه کارآفرين ١ در زبان فارسي واژه اي است نو که معناي لغوي آن ، شنونده يا خواننده ناآشنا به مفهوم اصلي آن را به اشتباه مي اندازد.
ابعادومولفه هاي آينده نگاري در نظام آموزشي کدام است ؟ به منظور بررسي شناسايي ابعاد و مولفه هاي آينده نگاري در نظام آموزشي، و پاسخ به سوال دوم پژوهش ابتدا براي اجراي تحليل عاملي لازم است آزمون کايزر ماير اولکين (KMO١) و آزمون بارتلت ٢ انجام گيرد تا از کفايت نمونه گيري و اينکه ماتريس همبستگي درجامعه برابرصفرنيست ، مطمئن شد که شرح آن در جدول ٨ ارايه گرديده است .