چکیده:
این مقاله ، درصدد بررسی نیازها و عوامل انگیزشی درونی و بیرونی بر عملکرد کارکنان دانشـگاه اسـت . از اینـرو، بـا استفاده از آخرین طبقه بندی معاصر از تئوری های انگیزش که توسط ریموند کتزل و دونا تامپسون مطرح شـده اسـت تئوری های عمده انگیزش در دو طبقه کلی تئوری های بـرون زا و درون زا از هـم تفکیـک یافـت . روش مـورد اسـتفاده روش پیمایشی بود که مهمترین ابزار گردآوری در این روش ، پرسشـنامه اسـت کـه توسـط کارکنـان دانشـگاه تکمیـل گردید. شیوه نمونه گیری در این تحقیق به این صورت بود که ابتدا کارکنان با استفاده از روش نمونه گیـری مطبـق ، بـه سه دسته کارکنان رده بالا، رده میانی و رده پایین از هم تفکیک گردید و سـپس نمونـه هـای هـر طبقـه اسـتخراج و بـا نمونه گیری تصافی ساده نمونه های تحقیق انتخاب گردید. پس از گردآوری اطلاعات پرسشنامه ، با استفاده از نرم افزار
SPSS بانک اطلاعاتی از داده ها تشکیل شده و با استفاده از آزمونهای مناسب آماری تجزیه و تحلیل داده هـا صـورت گرفت .یافته ها نشان می دهد، همبستگی معناداری میان کلیه متغیرهای انگیزه های درونی و عملکرد کارکنـان رده پـایین ، میانی و بالا وجود دارد. از سوی دیگر، یافته ها نشان داد انگیزه مـالی و شـرایط و امکانـات مطلـوب کـاری بعنـوان دو متغیر انگیزه بیرونی تاثیر معناداری بر عملکرد کارکنان رده پایین و رده میانی داشته اما بر عملکرد کارکنـان رده بـالا تاثیر معناداری ندارد. انگیزه دوره های آموزشی بر عملکرد کارکنان رده پایین تاثیر نداشته اما بر عملکرد کارکنان رده میانی و رده بالا تاثیر معناداری داشته است . با توجه به اهمیت شناخت نوع انگیـزه هـا در راسـتای افـزایش عملکـرد و بهره وری نیروی انسانی ، بهبود کیفیت پرداختی حقوق و مزایا (انگیزه بیرونی ) و ایجاد بستر مناسـب جهـت موفقیـت و شایستگی برای کارکنان (انگیزه درونی ) در اولویت می باشند
خلاصه ماشینی:
"تئوری اسناد به دنبال تبیین توجیه هایی است که مردم نسبت به رویدادها با رفتار خود در محیط کار دارند و اگـر فکر کنند که مسبب های عملکردشان باثبات بوده و از تمایلات درونی آنها منشاء مـی گیـرد، این تفکر در باورهای خود کارآمدی برای عملکرد موفقیت آمیز تأثیر مطلوب خواهـد گـذارد.
جدول شماره (٢)، نتایج آزمون پیرسون برای فرضیات تأثیر نیاز به مشارکت در کار گروهی بر عملکرد کارکنان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون فرضیه فوق نشان می دهد که نیاز به مشـارکت در کـار گروهـی بعنـوان یـک عامل انگیزه درونی بر عملکرد کارکنان دانشـگاه چـه کارکنـان رده پـایین ، میـانی و بـالای دانشگاه تأثیر دارد.
٢- یکی دیگر از نتایج تحقیق نشان داد که کارکنان پیمـانی ، شـرکتی و قـراردادی کـه نسـبت بـه کارکنان رسمی و هیئت علمی که از فقدان ثبات شغلی برخوردار بودند، تأثیر انگیزه هـای درونـی و بیرونی بر عملکرد آنها کمتر نقش دارد که این یافته نشان می دهد که مهمتـرین انگیـزه بـرای ایـن افراد وجود ثبات شغلی در وهله اول برای آنها است که جا دارد سازمان متبوع اقدام جـدی در ایـن زمینه مبذول دارد.
٣- از یافته های دیگر این بود که در اولویت بندی میان متغیرهای انگیزه های بیرونی ، انگیزه پـول و جایزه رتبه اول را به خود اختصاص داده است این امر نشان می دهد کـه کارکنـان بـیش از انگیـزه آموزشی و شرایط کار، شرایط مالی را ارجح تر می دانند که این نکته باید مورد توجه برنامـه ریـزان و استراتژیست های دانشگاه در هنگام تدوین برنامه ریزی استراتژی و تخصیص بودجه قرار گیرد."