چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین سیب شناسی دوره های آموزش ضمن خدمت از دیدگاه اعضای هیئت علمی بر اساس الگوی
(محتواء زمینه و ساختار) انجام شد. جامعه آماری ۱۹۶ اعضای هیئت علمی رشته های علوم
انسانی و مهندسی در دانشگاه شهید بهشتی مشغول بودند. ۱۰۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی
ساده انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته
الگوی 3C داده ها جمع آوری و با آزمون T مستقل و ANOVA تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان
داد که آسیب شناسی دوره های ضمن خدمت در عوامل ساختاری نسبت به عوامل زمینه ای و
محتوایی ضعیف تر می باشد. همچنین در عوامل ساختاری بین دیدگاه های اعضای هیئت علمی بر
حسب رشته تخصصی و سنوات خدمت تفاوت معناداری وجود داشت و در عوامل زمینه ای هم بین
دیدگاه های اعضای هیئت علمی زن و مرد تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج پژوهش شواهدی را
پیشنهاد می کند که سنوات خدمت، رشته تخصصی و جنسیت دیدگاه های اعضای هیئت علمی در
مورد آسیب شناسی دوره های ضمن خدمت را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا به منظور بهبود دوره
های آموزش ضمن خدمت اعضای هیئت علمی پیشنهاد می شود به ساختارهای سازمانی، آموزشی،
فنی و تکنولوژیکی و اهداف و خط مشی این دوره ها بیشتر توجه شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٣ خلاصه نتایج آزمون t برای مقایسه عوامل آسیب شناسی دوره های ضمن خدمت بین اسانید رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس یافته های جدول ٣ می توان نتیجه گرفت که مفروضه یکسانی واریانس برای عوامل محتوایی، ساختاری و زمینه ای برقرار می باشد.
جدول ٧ خلاصه نتایج آزمون لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس نمرات عوامل آسیب شناسی بر حسب سنوات خدمت اساتید متغیرها آزمون لون df1 df2 سطح معناداری محتوا 1/27 5 94 0/281 ساختار 2/88 5 94 0/18 زمینه 4/18 5 94 0/2 بر اساس یافته های جدول ٧ می توان نتیجه گرفت که تفاوت معنی داری بین عوامل آسیب شناسی دوره های آموزش ضمن خدمت اعضای هیئت علمی بر حسب سنوات خدمت آنان وجود ندارد.
بنابراین با برقراری مفروضه همگنی واریانس داده ها، با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه به بررسی مقایسه عوامل آسیب شناسی دوره های آموزش ضمن خدمت اعضای هیئت علمی بر حسب سنوات خدمت آنان پرداخته شد که خلاصه نتایج آن در جدول٨ ارائه شده است .
نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه عوامل ساختاری آسیب شناسی دوره های آموزش ضمن خدمت نسبت به عوامل محتوایی و زمینه ای بیشتر می باشد.
همچنین ننایج پژوهش حاضر نشان داد که از نظر عوامل ساختاری دوره های آموزش ضمن خدمت بین دیدگاه های اعضای هیئت علمی رشته های علوم انسانی و فنی-مهندسی تفاوت معناداری وجود دارد."