چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان با استرس ادراک
شده در دانش آموزان تیز هوش بود. جهت انجام پژوهش حاضر از بین کلیه دانش آموزان دبیرستان
تیز هوشان شهر ابهر 170 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد.سپس پرسشنامه های
کمال گرایی، تنظیم شناختی هیجان و استرس ادراک شده در بین آنها اجرا گردید.نتایج ضریب
همبستگی پیرسون نشان داد بین استرس ادراک شده مثبت با کمال گرایی مثبت رابطه مثبت و با
کمال گرایی منفی رابطه منفی وجود دارد(p<۰/۰۵).و بین استرس ادراک شده منفی با کمال گرایی
منفی رابطه مثبت وجود دارد(p<۰/۰۱). بین استرس ادراک شده مثبت و مولفه های پذیرش» تمرکز
مجدت مکبته ارزبابی مجده متبت رابظه مثوت وبا تمرکر مجدت بر برنامه ریزی و فاجعه سای رایطه
منفی وجود دارد(p<۰/۰۱). بین استرس آدراک شده منفی و مولفه های نشخوار تمرکز مجدد
بر برنامه ریزی و فاجعه سازی رابطه مثبت و باپذیرش» تمرکز مجدد مثبت. دیدگاه پذیری و ارزیابی
مجدد مثبت رابطه منفی وجود دارد(p<۰/۰۱). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که
تمرکز مجدد بر برنامه ریزی ۰ فاجعه سازی . نشخوارگری و کمال گرایی منفی می توانند۲۷/0
واریانس استرس ادراک شده منفی را تبیین کنند. و ارزیابی مجدد مثبت. تمرکز مجدد بر برنامه
ریزی پذیرش به همراه ملامت خویشتن می واریانس استرس ادراک شده مثبت را تبیین
کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با ایجاد تغییر در وضعیت کمال گرایی و تنظیم شناختی
هیجان می توان وضعیت استرس ادراک شده را تغییر داد
خلاصه ماشینی:
"اما در پژوهش حاضر پژوهشگر در صدد پاسخ به این سوال است که : آیا بین کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان با استرس ادارک شده در دانش آموزان تیز هوش رابطه وجود دارد؟ روش این پژوهش با استفاده از روش همبستگی انجام شد.
جدول(٨): خلاصه مدل رگرسیون گام به گامکمال گرایی و تنظیم شناختی هیجانبر استرس ادراک شده منفی (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس نتایج جدول ٨: تحلیل رگرسیون گام به گام در پیش بینی استرس ادراک شده منفی از طریق کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان ، نتایج نشان داد که در گام اول ب تمرکز مجدد بر برنامه ریزیمی تواند ١٥% واریانس استرس ادراک شده منفی را تبیین کند ودر گام دوم تمرکز مجدد بر برنامه ریزی به همراه فاجعه سازی می توانند٢٠٪ واریانس استرس ادراک شده منفی را تبیین کنند.
با توجه به این که F مشاهده شده معنی دار است و٢٧% واریانس استرس ادراک شده منفی توسط متغیر هایتمرکز مجدد بر برنامه ریزی ، فاجعه سازی ، نشخوارگری و کمال گرایی منفی تبیین می شود، ضرایب رگرسیون متغیرهای پیش بین نشان می دهد که در مدل اول متغیر تمرکز مجدد بر برنامه ریزی( ٠/٣٩ =β) با توجه به آماره T می تواند تغییرات مربوط به استرس ادراک شده منفی رابا اطمینان ٩٩% پیش بینی کند .
با توجه به این که F مشاهده شده معنی دار است و٢٧% واریانس استرس ادراک شده مثبت توسط متغیر هایارزیابی مجدد مثبت ، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی ،پذیرشو ملامت خویشتن تبیین می شود، ضرایب رگرسیون متغیرهای پیش بین نشان می دهد که در مدل اول متغیر ارزیابی مجدد مثبت ( ٠/٣٦ =β) با توجه به آماره T می تواند تغییرات مربوط به استرس ادراک شده مثبت رابا اطمینان ٩٩% پیش بینی کند ."