چکیده:
اشخاص ، اماکن و اشیاء می توانند هم به صورت نیروی بازدارنده و هم به گونه ای تسهیل
کننده در مرحله ی یادگیری اثربخش باشند . این موضوع که محیط های آموزشی باید محرک های
لازم به منظور افزایش توان یادگیری را داشته باشد ، چندین دهه است که مورد مطالعه ی بسیاری از
حوزه های مختلف دانش از جمله روانشناسی محیط قرار گرفته است . اینگونه محیط ها از اجزا و
عناصر متعددی تشکیل گردیده اند که همه ی آن ها در کنار یکدیگر معنی دار خواهند شد و کیفیت
و ویژگی هر یک در شکل گیری رفتار های گوناگون موثر می باشند . لذا برای دستیابی به یک محیط
یادگیری مطلوب باید به شناخت گروههای مختلف یادگیرنده و الگوهای رفتاری متفاوت پرداخت .
پژوهش پیش روی با مروری بر مفاهیم یادگیری و محیط ، به بررسی ارتباط متقابل کیفیت مکان و
میزان یادگیری در افراد پرداخته است . این تحقیق بصورت کیفی بوده و روش گردآوری اطلاعات
مبتنی بر مرور متون و اسناد کتابخانه ای می باشد .
خلاصه ماشینی:
"این موضوع که محیط های آموزشی باید محـرک هـای لازم به منظور افزایش توان یادگیری را داشته باشد ، چندین دهه است که مورد مطالعه ی بسیاری از حوزه های مختلف دانش از جمله روانشناسی محیط قرار گرفته اسـت .
پیشینه تحقیق در خصوص یادگیری و عوامل تاثیرگذار بر آن همچنین در ارتباط با محیط و تـاثیرات متقابـل آن بر انسان و رفتارهای او پژوهشهای متعددی در داخل و خارج از کشـور صـورت پدیرفتـه لـیکن از آنجاییکه هدف پژوهش حاضـر بررسـی تـاثیرات محـیط بـر یـادگیری اسـت ، در ادامـه بـه برخـی از پژوهشهای انجام پذیرفته در داخل که تا حدود زیادی همسو با موضوع می باشد اشاره می گردد.
یکی دیگر از پژوهشهای صورت پذیرفته در این زمینه با عنوان تحلیل و رتبه بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزشـی بـوده کـه در سـال ١٣٩١ توسـط آقایان مهدی حسنوند منفرد ( دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتی ) و محسن عارف نژاد ( دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مدیریت رفتـار دانشـگاه لرسـتان ) زیـر نظـر دکتر غلامعلی طبرسا ( دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی ) و بصورت مطالعه موردی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان به انجام رسیده است .
با این رویکرد فضای فیزیکی محیط آموزشی نه تنها یک محیط خشـک و بی روح که فاقد تاثیر در فرآیند یادگیری است ، محسوب نمی گردد بلکه بـه عنـوان عـاملی زنـده در کیفیت فعالیت های آموزشی ایفاء نقش کرده و در حقیقت بستری پاسخگو به نیاز انعطاف پـذیری در فراگیر خواهد بود ."