چکیده:
هدف کلی این پژوهش سنجش میزان مشارکت و رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری ساری
میباشد. در این پژوهش محقق به دنبال این است که میزان مشارکت و رضایت مندی شهروندان از عملکرد
شهرداری ساری را مورد بررسی قرار دهد. رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری شرط اصلی
موفقیت مدیریت شهری است و ضامن موفقیت عملکرد مدیریت شهری و افزایش میزان رضایتمندی
شهروندان است. رضایتمندی شهروندان از عملکرد و خدمات شهرداری هاء عامل اصلی بهبود مستمر در
فرایند کارهایی است که برای افزایش کارایی و بهبود خواهد بود که شهروندان از عملکرد شهرداری و
سازمان های آن رضایت داشته باشند. شهرداری یکی از اثر گذارترین ارگان ها در ساماندهی و برنامهرپزی
شهرها محسوب می شود. این سازمان زمانی قادر خواهد بودء به وظایف خود به خوبی عمل کند که به
نیازها و نظرات شهروندان توجه کند. این همان رویکرد مشارکتی در مبحث مدیریت شهری میباشد.
امروز اکثر سازمانها به منظور انجام مطلوب وظایف خود و نیز دستیابی به پویایی و شکوفایی» نیازمند الگو
و ابراز مناسبی برای ارزیابی و اطمینان کیفی از میزان رضایتمندی ارباب رجوع خود هستند، چرا که که بر
این باور رسیده اند که با افزایش کیفیت خدمات. رضایت مشتریان بالا می رود و بدین طریق ار بخشی
سازمان ارتقا مییابد. تحقیق حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها،
پژوهشی توصیفی-پیمایشی بوده که جهت گردآوری اطلاعات از ۲ پرسشنامه به درجه بندی لیکرت 5 گزینه ای مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، درصدها، ترسیم نمودارها) و استنباطی (آزمون های کولموگروف-اسمرینف، آزمون تی تست، فریدمن و همبستگی) استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شهروندان شهر ساری می باشند که تعداد ٣٨٥ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این تحقیق برای جامعه آماری به صورت تصادفی ساده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، به ترتیب رضایتمندی شهروندان ساروی از خدمات رسانی شهرداری ساری در متغیرهای زیر میباشد: ١- معاونت فنی و عمرانی و حمل و نقل ٢- معاونت خدمات شهری ٣- معاونت اجتماعی و فرهنگی. نتایج حاصله بدان معناست که رابطه مثبت و معناداری بین مشارکت شهروندان و رضایتمندی شهروندان وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه در واقع مدیران شهری هر شهری یکی از اهداف اصلی شان ارائه خدمات بهتر و مطلوب مورد نیاز شهروندان و نیز جلب رضایت و مشارکت آنان در طرح های شهری میباشد بدین ترتیب موضوع پرداخته شده در شهر ساری سعی دارد تا ضمن آشنایی با نظرات و پیشنهادات شهروندان و بررسی نیاز ها و خواسته های آنان به عنوان وضع مطلوب وبررسی آنچه که شهروندان آرزو دارند بتوان به بهترین شکل ممکن ارتباط شهرداری و شهروندان را مدیریت کرد و باعث افزایش اعتماد ؛ وفاداری ؛ و مشارکت عمومی شد.
متغیرهای این تحقیق با استفاده از آزمون K-S مورد سنجش قرار گرفته و نرمال و یا غیرنرمال بودن آنها به صورت زیر تعیین و مشخص شده است: جدول شماره (2): آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف k-s به تصویر صفحه مراجعه شود آزمون فرضیهها 1- فرضیه اصلی اول: به نظر می رسد میزان سطح رضایت مندی شهروندان ساروی از خدمات رسانی شهرداری ساری پایین است.
8317) جدول شماره (4) T-test فرضیه دوم مقدار میانگین = 3 به تصویر صفحه مراجعه شود استنتاج آماری؛ بر اساس جدول شماره (4) از آنجایی که عدد معناداری (sig) کوچکتر از ضریب خطا (05/0) است پس می توان با احتمال 95% نتیجه گرفت که میزان سطح رضایت مندی شهروندان ساروی از خدمات رسانی شهرداری ساری پایین است.
2779) جدول (6) T-test فرضیه دوم به تصویر صفحه مراجعه شود استنتاج آماری؛ بر اساس جدول (6) از آنجایی که عدد معناداری (sig) کوچکتر از ضریب خطا (05/0) است می توان با احتمال 95% نتیجه گرفت که میزان مشارکت شهروندان در مدیریت امور شهری در شهر ساری در سطح بالایی قرار دارد.