چکیده:
هدف: این پژوهش در پی سنجش کیفیت محتوایی درونی و بیرونی، و پشتیبانی وب سایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و به روش توصیفی -پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها عبارت است از سیاهه ارزیابی معتبری که در مرحله پیش آزمون، روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه، مشورت با صاحب نظران و مقایسه با وب سایت کتابخانه های 5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعه پژوهش حاضر شامل وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران می باشد. از میان آنها 27 دانشگاه دارای وب سایت کتابخانه هستند که در این پژوهش بررسی شدند.
یافته: یافته های پژوهش نشان داد وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران در کل39/74% عناصر محتوای درونی، 32/98% عناصر محتوای بیرونی و 53/27% عناصر پشتیبانی و به طور میانگین 40/01% معیارهای وب سایت کتابخانه های دانشگاهی را رعایت کرده اند. به طور کلی، تعداد 3 دانشگاه (11%) بیش از 50% معیارهای موجود در سیاهه بررسی (شامل معیارهای محتوای درونی، محتوای بیرونی و پشتیبانی) را در طراحی خود لحاظ کرده بودند. وب سایت کتابخانه های دانشگاه های فردوسی (61)، شاهد (55)، و تهران (54) به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند. همچنین، وب سایت کتابخانه های دانشگاه های کشاورزی گرگان (20)، کاشان (17) و صنعت نفت آبادان (8) رتبه های 26 تا 28 را به خود اختصاص دادند.
نتایج: در مجموع، وب سایتهای کتابخانه های دانشگاهی بررسی شده از لحاظ کیفیت درونی و بیرونی و پشتیبانی، وضعیت مطلوبی نداشتند.
Purpose: Academic library websites have an important role in information services to users. The aim of the present study was to assess library websites of Iranian universities based on general criteria evaluation and recognition their strength and weakness.
Methodology: In this analytical study، academic library websites of Iranian Universities were compared based on general criteria evaluation by using three checklists with questions which their validity were confirmed by experts and conducted research. During February 2103 period، 21 academic library websites affiliated to the Ministry of Science، Research and Technology were evaluated. Data were analyzed by Excel software.
Findings/Results: Totally، in the studied academic library websites، on average، 33.144 of the internal content item، 32.324 of external content research items and 41.104 of the support items were considered in designing the web pages. Among the studied universities، 3 universities (004) had considered more than 514 of checklists information items in terms of designing their website. Universities such Ferdowsi، Shahed، and Tehran had taken the evaluation criteria into consideration in terms of libraries websites design more than other univessities.In general، the content and support of library website of Iranian ministry of Science، Research and Technology Universities were at low level.
خلاصه ماشینی:
از این رو، مسئله اساسی تحقیق حاضر این است که در طراحی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران به چه میزان به عناصر مرتبط با پشتیبانی یک وبسایت توجه شده است؟ محتوای درونی و بیرونی این وبسایتها به چه میزان با رسالت، امکانات و خدمات کتابخانه در تناسب است؟ بر پایۀ بررسیهای صورت گرفته، و با مراجعه به وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران، مشاهده شد که معیارهای مربوط به محتوای درونی و بیرونی، و پشتیبانی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران، از کیفیت و روزآمدی مناسب برخوردار نیستند.
یافتههای پژوهش وضعیت کیفیت محتوای درونی وبسایتهای کتابخانه دانشگاههای دولتی ایران چنان که در جدول 1 مشاهده میشود یافتههای پژوهش نشان میدهد در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران، در معیارهای مربوط به محتوای درونی در 7 معیار مربوط به «درباره کتابخانه» از 28 وبسایت مورد بررسی به طور میانگین 7/22 وبسایت (07/81%) دارای معیارهای مورد نظر بودند.
وضعیت کیفیت محتوای بیرونی وبسایتهای کتابخانه دانشگاههای دولتی ایران چنان که در جدول 2 مشاهده میشود، یافتههای پژوهش نشان میدهد در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران، در معیارهای مربوط به محتوای بیرونی، در 4 معیار مربوط به «پیوند با سایتهای مرتبط» از 28 وبسایت مورد بررسی به صورت میانگین 25/14 وبسایت (89/50%) دارای معیارهای مورد نظر بودند.
</رجوع شود به تصویر صفحه> وضعیت پشتیبانی وبسایتهای کتابخانه دانشگاههای دولتی ایران چنان که در جدول 3 مشاهده میشود، یافتههای پژوهش نشان میدهد در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران، در معیارهای مربوط به پشتیبانی محتوایی در 3 معیار مربوط به «روزآمدسازی»، از 28 وبسایت مورد بررسی 67/20 (82/73%) وبسایتها دارای معیارهای مورد نظر بودند.