چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی اولویتهای مجموعه سازی منابع اطلاعاتی در کتابخانه دیجیتال از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انجام شده است.
روش: پژوهش کمی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. از بین جامعه مورد مطالعه (5860 عضو هیئت علمی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی)، 357 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شده اند. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار آماری علوم اجتماعی استفاده شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد بالاترین اولویت مجموعه سازی انواع منابع اطلاعاتی، مربوط به منابع پژوهشی تولید شده توسط دانشگاه شیراز است. بالاترین اولویت مجموعه سازی انواع محملهای اطلاعاتی، مربوط به کتاب الکترونیک است و نمونه مورد مطالعه به اهمیت وجود نمایه و نقاط دسترسی بیش از سایر معیارهای موثر در مجموعه سازی منابع اطلاعاتی توجه داشته اند. سطح اطلاعاتی مطلوب برای دسترسی به منابع دیجیتال، متن کامل است و بالاترین اولویت مجموعه سازی انواع قالبهای اطلاعاتی مربوط به تصاویر می باشد. قالب اطلاعاتی عمده برای مجموعه سازی مواد متنی و تصاویر، به ترتیب قالب PDF و JPEG می باشد. به علاوه، اکثریت جامعه مخاطب نسبت به دیجیتال سازی مجموعه های خاص و منابع منحصر به فرد و همزیستی منابع فیزیکی و دیجیتال نظر موافق دارند و با تخصیص 80% بودجه به منابع دیجیتال و 20% بودجه به منابع فیزیکی، موافق هستند.
اصالت/ ارزش: بالاترین اولویت کتابخانه دیجیتال، خدمت در راستای نیازهای اطلاعاتی کاربران است در این پژوهش، نیازهای اطلاعاتی جامعه کاربران بالقوه کتابخانه دیجیتال دانشگاه شیراز بررسی شده است.
Purpose: This study investigates the priorities of collection development for the Digital Library of Shiraz University on the bases of the viewpoints of faculty members and post- graduate students .
Methodology: This is a quantitative survey. A questionnaire was used for data collection. The number of the research population was 5261 of which 351 persons were selected as sample of the study. Descriptive and inferential statistic were used to analyze data by Statistical Package for Social Sciences (SPSS).
Findings/Results: Findings showed that the highest priority for collection development was given to research reports produced by academic staff. Electronic books were the highest priority for library patrons. The highest priority for collection development was given to research reports produced by academic staff. Subjects of the study gave importance to index and access points more than other measures that have been effective in collection development. Users preferred fulltext in comparison to other textual formats. Among different information formats، library users prefer images in JPEG format. The majority of subjects of the study agreed to digitization of special and unique collections and integration of physical and digital resources as well. They showed their agreement with 21/21 percent allocation of resources to digital and physical information resources .
Originality/Value: The highest priority of digital library is to serve the information needs of its users. In this study، we attempted to explore information needs of potential users of digital library of Shiraz University and the responses of this library to its patrons' needs .
خلاصه ماشینی:
com"/> چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی اولویتهای مجموعه سازی منابع اطلاعاتی در کتابخانه دیجیتال از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انجام شده است.
مجموعهسازی، اولویتها، کتابخانه دیجیتال، دانشگاه شیراز، اعضای هیئت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، منابع اطلاعاتی مقدمه تکامل از کاغذ به منابع الکترونیکی، سبب تغییر در نحوة تملک، اشتراک و دستیابی به اطلاعات گردید و به دنبال آن فراهمآوری و مجموعهسازی اطلاعات دیجیتال الزامی شد، به گونهای که گرفتن مجوز جایگزین خرید، تجارت با شرکتهای نرمافزاری جایگزین ارتباط با ناشران، دستیابی به اطلاعات مبتنی بر تقاضا<FootNote No="324" Text=" Information on demand.
بنابراین، بسیاری از دانشگاهها گروهی را برای گزینش مجموعه اطلاعات الکترونیکی ایجاد کردهاند و مجموعهسازی منابع اطلاعاتی در کتابخانه دیجیتال با حساسیت خاصی دنبال میشود (تورنتون<FootNote No="327" Text=" Thornton, G.
«ویتن و بین بریج» (2003: 40-41) شش اصل را به عنوان راهنمای توسعه مجموعه کتابخانه که در انتخاب منابع برای دیجیتالسازی نیز کاربرد دارند، اینگونه بیان میکند: الف) اولویتبندی سودمندی<FootNote No="339" Text=" Priority of Utility.
</رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> چنان که در جدول 5 مشاهده میشود، بر اساس مقدار مجذور خی به دست آمده در درجه آزادی 20 تفاوت معناداری بین سطح اطلاعاتی مطلوب برای دسترسی به منابع کتابخانه دیجیتال بر حسب مرتبة علمی و مقطع تحصیلی وجود ندارد.
Methodology: In this analytical study, academic library websites of Iranian Universities were compared based on general criteria evaluation by using three checklists with questions which their validity were confirmed by experts and conducted research.