چکیده:
در این پژوهش سعی شده است به تحلیل تصویر تروریستهای عرب قبل و بعد از 11 سپتامبر در سینمای هالیوود پرداخته شود. از آنجا که از دهة 90 به بعد مسلمانان سوژة اصلی فیلمهایی با موضوعیت تروریسم بودهاند، با درنظرگرفتن 11 سپتامبر بهعنوان تاریخی مهم در حملات تروریستی، یک فیلم از دهة 90 (قبل از 11 سپتامبر) و یک فیلم از سال 2001 به بعد که موضوع اصلی آنها حملات تروریستی اسلامگراها بوده، انتخاب و تحلیل شده است. نظریة استفادهشده در این تحقیق، بازنمایی و بهطور خاص نظریة بازنمایی برساختگراست، همچنین به دیدگاه استوارت هال در این زمینه اشاره خواهد شد. در بحث روش نیز از نشانهشناسی با اتکا بر تحلیل سهگانة جان فیسک استفاده شده است. درنهایت نتیجه میگیریم در حالی که پیش از 11 سپتامبر، تصویر تروریستها ضعیف، ناآگاه و فریبخورده از مذهب بود، پس از این تاریخ آنها افرادی رادیکال هستند که اعمال تروریستی را آگاهانه انتخاب میکنند و کاملاً به پیامد کارهایشان واقفاند.
This article is an attempt to analyze the image of Arab Terrorists before and after 9/11 in Hollywood movies. Since 90s, Muslims have been the main subject of the movies with a terrorism theme, so regard to the 9/11 as one of the most important days in terrorist attacks in history of the United States, two movies before and after that which based on Islamist terrorist attacks have been selected and analyzed.
Therefore, by applying constructionist approach in Representation theory of Stuart Hall as the main theoretical framework and references to Saids notion of orientalism and using John Fiskes semiotic analysis in three levels of reality codes, representation and ideology, The Siege (1998) and Body of Lies (2008) movies have been analyzed and evaluated.
The result of the paper showed that while terrorists have been shown as poor people, ignorant and deluded of their religion before 9/11, after that terrorists are radical people who commit terrorism acts deliberately and are fully aware of the consequences of their actions. In addition, after 9/11 positive Arab characters who are anti-terrorism are depicted. In this period, America and its heroes cannot solve the problem of terrorism alone so they have to get help from anti -terrorism Arabs.
خلاصه ماشینی:
رابرت کتل در پژوهش هاي انجام شده دربارة فيلم هاي هاليوودي بـين سـال هـاي ١٩٦٠ تـا ٢٠٠٨ با موضوعيت تروريسم ، به اين نتيجه رسيد که فيلم خرابکـار٣ (١٩٣٦) آلفـرد هيچکـاک درحقيقت نخستين فيلم سينمايي با موضوع تروريسم بوده است ، اما تنها در دهۀ ٧٠ اسـت کـه هاليوود به سمت آنچه در حال حاضر فيلم هاي تروريستي شناخته ميشود، حرکت کرده اسـت ________________________________________________________ 1.
در اين مقاله سعي شده است به واکاوي رمزگان فيلم هاي ساخته شدة هـاليوود بـا موضـوعيت تروريسم در يک دهه قبل و يک دهه بعد از حادثۀ ١١ سپتامبر پرداخته شود؛ حادثه اي کـه دنيـاي غرب را به دو دورة تاريخي قبل و بعد از روز مذکور تقسيم کرد و مـرگ و ويرانـي ناشـي از آن تاريخ غرب را براي هميشه تغيير داد (ديکسـون ٣، ٢٠٠٤؛ گيـروکس ٤، ٢٠٠٤؛ يانـگ ٥، ٢٠٠٧).
در زمان حملات ١١ سپتامبر، تلويزيون و رسانه نقش بسزايي در نمايش چيزهايي داشت که در حـال رخ دادن بود و اين تصاوير براي بسياري از مردم بيش از آنکه شکل خبر داشته باشد به فيلم هـاي هاليوود شبيه بـود (ديکسـون ، ٢٠٠٤: ١٤٠؛ اوارت و رنـه ٦، ٢٠١٣: ١٤٣؛ مـونتين ٧، ٢٠٠٩؛ ريـچ ، 8 ٢٠٠١)؛ از اين رو بررسي نحوة بازنمايي هاليوود از حوادث تروريستي کـه بـه موضـوع رسـانه اي تبديل شده است ، اهميت دارد.
(2009), “The New Terrorism: Revolution or Evaluation?”, Political Studies Review, Vol. 7, No. 2: 125-207.