چکیده:
هدف از مطالعة حاضر شناخت تاریخی و تجربی هراس اخلاقی و نسبت آن با بروز برخی پدیدههای مدرن در جامعة ایران است. روش این پژوهش همبستگی و نمونة آن شامل 185 نفر است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. دادهها با کمک سیاهة تعهد مذهبی ورتینگتون و همکاران (2003)، پرسشنامة پایگاه اجتماعی-اقتصادی نبوی و همکاران (1387) و فرم هراس اخلاقی شهابی (2008) گردآوری، و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون بررسی شد. نتایج نشان داد متغیرهای سن و دینداری رابطة مثبت و معناداری دارند و پیشبینیکنندههای مستقیم و طبقة اجتماعی-اقتصادی پیشبینیکنندة معکوس هراسهای اخلاقی هستند. در پژوهش حاضر میبینیم که هراسهای اخلاقی، همواره یکی از تاکتیکهای عمدة برخورد با جریانات رقیب در ایران بوده است، همچنین با توجه به نقش سن و افزایش تمایل نسل جدید به پدیدههای نوین و مدرن، بهویژه در حوزة رسانهای، متصدیان مسائل تربیتی بر ضرورت شناخت تمایزات بیننسلی، شناخت جایگاه رسانهها در رشد اخلاقیات جامعه و عرضة محتواهای فرهنگی مناسب برای جوانان توصیه میکنند.
The present study aims to examine the Historical and Experimental of moral panic and its relationship with some modern phenomena in Iranian society. The population included 185 person who were selected through stratified random sampling. The applicants completed religious commitment inventory (Worthingtonet at al. 2003), the questionnaire of socioeconomic base (Nabavi et al. 2008), and moral panic (Shahabi, 2008). The data were analyzed through descriptive statistics and regression analysis. The results showed that age, religiousness has a positive and significant relationship with moral panic in a manner that they could predict it while the socio-economic class was reported as having a negative and significant relationship with moral panic for which predicted reversely. In addition, findings showed that moral panic could be considered as a main technique for competing with rivals. Moreover, it was revealed that regarding the role of age and tendency that young generation has towards modern phenomena especially the media, it could be said that identifying intergenerational differences, the position of media in promoting ethics in the young and providing them with an appropriate cultural setting can considerably affect and enhance the status quo of the society in Iran.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر ميبينيم که هراس هاي اخلاقي ، همواره يکي از تاکتيک هاي عمدة برخورد با جريانات رقيب در ايران بوده است ، همچنين با توجه به نقش سن و افزايش تمايل نسل جديد به پديده هاي نوين و مدرن ، به ويژه در حوزة رسانه اي، متصديان مسائل تربيتي بر ضرورت شناخت تمايزات بين نسلي، شناخت جايگاه رسانه ها در رشد اخلاقيات جامعه و عرضۀ محتواهاي فرهنگي مناسب براي جوانان توصيه ميکنند.
Morgan, George; Dagistanli, Selda; Martin Greg 5.
آلتيد و همکاران (٢٠١١) در پژوهش خود نشان دادند که شکاف نسلي موجود بين گروه هاي سني جامعه ، در برچسب زني و ايجاد هراس اخلاقي بزرگ ترها براي جوان ترها نقش مؤثري داشته است ، همچنين مورگان و همکاران (٢٠١٠)، نقش طبقات اجتماعي-اقتصادي در ايجاد هراس اخلاقي را بررسي کردند و نشان دادند که طبقات پايين تر اجتماعي جامعۀ استراليا، حساسيت بيشتري در قبال برخورد با مظاهر دنياي مدرن ، و احساس خطر بيشتري نسبت به اقشار بالادست دارند.
از سوي ديگر طبقۀ اجتماعي- اقتصادي افراد نيز به دليل مرتبط بودن با ميزان توسعۀ فرهنگي افراد و امکان دسترسي به فضاهاي جهاني و ممانعت از آن به عنوان يکي ديگر از متغيرها بررسي شده است ، همچنين شواهد نشان ميدهد که جوانان ايراني در مقايسه با بزرگ سالان به رسانه هاي نوين ارتباطي تمايل بيشتري دارند (شهابي، ٢٠٠٨) بنابراين ، سه فرضيۀ اصلي پژوهش حاضر عبارت است از: ١.