چکیده:
با توجه به نقش مهم ارتباطات اثربخش در تحقق اهداف سازمان، مطالعه شایستگیهای ارتباطی که لازمه آن هستند نیز اهمیت مییابد. هدف این پژوهش طراحی مدل دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش بر اساس شایستگیهای ارتباطی درونفردی و بین فردی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری آن جمعی از خبرگان دانشگاهی هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی 17 نفر از آنها بهعنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها و اطلاعات از روش کتابخانهای و نظرخواهی از خبرگان استفاده شده است. برای تعیین روایی و پایایی ابزار تحقیق از روش مثلثسازی و برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. این پژوهش موجب شناسایی ابعاد مهم شایستگیهای ارتباطی درونفردی و بین فردی تشویقکننده ارتباطات سازمانی اثربخش و طراحی مدل ساختاری تفسیری آنها شد. نتایج این پژوهش نشان داد ابعاد شایستگی ارتباطی درونفردی و بین فردی در سطوح مختلف بر یکدیگر موثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد همان سطح و سطوح بعدی؛ و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی میشود. در نهایت، پس از تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح آن پیشنهادهایی در زمینه ارتقای این شایستگیها در سازمانها ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
همچنـین بـا مـرور مبـانی نظـری و پیشینه پژوهش متوجه می شویم بحث هایی درباره شایستگیهای ارتباطی در زمینه هـای فـردی، گروهی و میان فرهنگی ارائه شده است و هر یک از اندیشمندان این حوزه به زعم خود به یـک یا چند مورد از ابعاد آن اشاره کرده اند و به صورت کمی به بررسی تأثیر و یـا ارتبـاط یـک یـا چند بعد از آنها با یکدیگر در زمینه های غیر سازمانی و گـاهی بـا مؤلفـه هـای سـازمانی ماننـد اثربخشی، رفتار شهروندی سازمانی، رهبری، هـوش عـاطفی، مهـارت هـای سیاسـی، تعـارض ، انگیزش و غیره پرداخته و اغلب ابعاد شایستگیهای ارتباطی را بـه صـورت جداگانـه در نظـر گرفته اند و پژوهشی که بخواهد ابعاد و مؤلفـه هـای اصـلی شایسـتگی ارتبـاطی درون فـردی و بین فردی و نحوه ارتباط بین آنها را با یکدیگر ببیند و تأثیر آنها را از دیدگاه خبرگان دانشگاهی در رشته مدیریت بر ارتباطات سازمانی بررسی نماید، دیده نمیشود؛ لذا این پژوهش میکوشد مقداری از خلأ تحقیقاتی در این زمینه را پر نماید.
از این رو سؤال های پژوهش به این صورت مطرح میشـوند کـه ابعـاد مهـم شایستگیهای ارتباطی درون فردی و بین فـردی تشـویق کننـده ارتباطـات سـازمانی اثـربخش کدامند؟ تعامل درونی این ابعاد چگونه است ؟؛ مدل تعامل بین این ابعـاد و سـطوح تـأثیر آنهـا چگونه است ؟ تحلیل مدل تعامل بین این ابعاد براساس نمودار قدرت نفوذ- وابستگی چگونـه است ؟ ٢- مبانی نظری تحقیق ارتباطات فعالیتی پویا، دائمی، قابل پیش بینی و چند سطحی است که موجب تسهیم اطلاعـات ، معانی و احساسات شده تا افراد بتوانند زنـدگی را بـا تـدبیر و مـدیریت مـوثرتری اداره کننـد.