چکیده:
نقشههای استراتژی مسیر خلق ارزش در سازمانها را نشان میدهند که شامل اهداف استراتژیک سازمان میباشند. اهداف استراتژیک زمینه تمرکز منابع سازمانی را بر مبنای کارت امتیازی متوازن فراهم میآورند و از آنجا که سازمانها در تدوین نقشه استراتژیک خود با تعدادی از این اهداف و روابط گوناگون میان آنها روبرو هستند، بکارگیری رویکردی اجرایی برای تبیین روابط میان اهداف استراتژیک ضروری است. از این رو مقاله حاضر درصدد ارائه یک روش ترکیبی به منظور شناسایی روابط علت- معلولی میان اهداف استراتژیک برای ترسیم نقشه استراتژیک میباشد، به طوری که با حداقل تعداد روابط، حداکثر اثرگذاری میان اهداف استراتژیک در نقشه تبیین شود. در همین راستا با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی اهمیت روابط ممکن میان اهداف تعیین و سپس با استفاده از برنامهریزی آرمانی، نقشه استراتژی با توجه به اهداف حداقلسازی تعداد این روابط و حداکثرسازی مجموع اهمیت روابط منتخب، ترسیم شد. نتایج حاصل از تحلیل سلسله مراتبی نشان میدهد اهداف "حمایت از توسعه پژوهشهای تقاضا محور" ، "تقویت همکاری بین دستگاهی" و "حمایت از توسعه علوم و فناوری استراتژیک" به ترتیب مهمترین اهداف سطوح مشتری، فرایندها و رشد و یادگیری بودهاند. در ادامه به کمک برنامهریزی آرمانی با تمرکز بر حداکثر تحقق اهداف استراتژیک با توجه به وزن آنها، حداقل تعداد روابط (14 رابطه از 26 رابطه) برای ترسیم نقشه استراتژیک تعیین شد. رویکرد نظاممند ارائه شده در این پژوهش میتواند مبنای تدوین نقشه استراتژیک در سازمانها قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
در همـین راسـتا بـا استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی اهمیت روابط ممکن میان اهداف تعیین و سپس با اسـتفاده از برنامه ریزی آرمانی، نقشه استراتژی با توجه به اهداف حداقل سازی تعداد این روابط و حداکثرسـازی مجموع اهمیت روابط منتخب ، ترسیم شد.
در بیشتر این مطالعات با اسـتفاده از روش هـای تصمیم گیری و قضاوت ذهنی خبرگان ، وزن روابط میان اهداف ارزیابی شد در حالیکه هـدف اصلی مقاله حاضر معرفی و به کارگیری یک مـدل ریاضـی بـرای انتخـاب روابـط مهـم نقشـه استراتژیک با توجه به دو هدف به صورت همزمان میباشد.
در این پـژوهش بـا روش تحلیـل سلسله مراتبی وزن تمام روابط ممکن میـان اهـداف اسـتراتژیک در نقشـه اسـتراتژیک تعیـین میشود و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی، روابطی که از اهمیت بالایی برخوردارنـد و بایـد در نقشه لحاظ شوند، انتخاب خواهند شد.
رابطه (٦) ∑ گام سوم : طراحی مدل برنامه ریزی آرمانی برای شناسایی روابط ضروری در نقشه در این گام با توجه به وزن های حاصل از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی، محدودیت ها و اهداف آرمانی مورد نظر، مدل برنامه ریزی آرمانی برای شناسـایی روابـط بـا اهمیـت در نقشـه استراتژی ارائه میشود.
)شکل ٤ ساختار سلسله مراتبی نقشه استراتژیک درگام دوم وزن ارتباطات میان سطوح مختلف با به کـارگیری روش فراینـد سلسـله مراتبـی فازی محاسبه و سپس با استفاده از رابطه ٢ -٦ وزن محلی و کل هـر گـره تعیـین شـد کـه در جدول های ٤- ٦ ارائه شده است .