چکیده:
شهر مشهد هرساله با تعداد زیاد مسافران روبرو است که با جذب این مسافران به نقاط گردشگری، میتوان درآمدهای حاصل از این صنعت را در استان افزایش داد. اما تعداد زیادی از این مسافران آشنایی چندانی با جاذبه های گردشگری استان ندارند و تنها به دلیل زیارت حرم مطهر به این استان سفر می کنند. بنابراین به کارگیری شیوه های تبلیغاتی مناسب برای جذب و افزایش تعداد گردشگران و ورود آنهابه مناطق دیدنی استان، باید مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق سعی شده است تا روش های تبلیغاتی موثر در جذب گردشگر شناسایی و اولویّت بندی شود. این پژوهش به مطالعه موردی طرقبه که یکی از مکانهای گردشگری استان است، با استفاده از مدل AHP و تکمیل پرسشنامه، در میان ۱۳۳ گردشگر به عنوان نمونه و ۱۰ کارشناس گردشگری خراسان رضوی در تعطیلات نوروز سال ۱۳۸۹ پرداخته است. نتایج نشان داد که از دیدگاه گردشگران و مسئولان، روشهای تبلیغات در «شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای» و «ارایه برنامه معرفی جاذبه های گردشگری استان های کشور»، «معرفی نقاط دیدنی استان از طریق تیزر و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهرستانهای استان» و «معرفی جاذبه های گردشگری در ورودی های شهر و حرم مطهر»، به ترتیب بالاترین درجه اهمیت را در جذب گردشگران دارند.
Annually، Mashhad houses a huge number of pilgrims and passengers that، if led to tourist attractions، can be a good potential to increase the profit of the tourism industry in Khorasan Province. But many of those travelers are not aware of the tourist attractions of the province، and visit mainly Imam Reza Holy. Therefore، some appropriate promotional strategies should be considered in order to attract and increase the number of tourists and guide them to the attractive regions. This study tries to identify and prioritize some effective promotional strategies for tourist attraction. Torghabeh، which is a main tourist attraction in the province، is the subject of this case study that has used the “Analytical Hierarchy Process” (AHP)، and questionnaire among 133 tourists and 10 experts of The Tourism Organization of Khorasan Razavi in 1389. The results display that، according to the officials and tourists، what can attract the tourists essentially are the advertisements on TV and satellite programs، introductory programs about the tourist attractions of the country، billboard advertisements، and the introduction of the attractive areas of the province at the entrance of the city and the Holy Shrine.
خلاصه ماشینی:
بنابرایـن به کارگیـری شـیوه های تبلیغاتـی مناسـب برای جـذب و افزایش تعـداد گردشـگران و ورود آن هـا بـه مناطـق دیدنـی اسـتان ، بایـد مـورد توجه قـرار گیـرد، در این تحقیق سـعی شده اسـت تـا روش های تبلیغاتـی مؤثـر در جذب گردشـگر شناسـایی و اولویت بندی شـود.
پیشینۀتحقیق در زمینـۀ تبلیغـات و اثربخشـی آن بـر حوزه های فعالیتـی مختلف از جملـه در حوزۀ گردشـگری ، مطالعات زیـادی در داخـل و خـارج کشـور انجـام شده اسـت که به تعـدادی از آن ها اشـاره می شـود: سـعادت و مظفری (١٣٨٨) در مطالعه ای به بررسـی میزان آشـنایی کارشناسـان تبلیغات منطقۀ آزاد کیش با سـه ابـزار نویـن ارتباطـی « اینترنت »، « پیـام کوتاه » و « بیلبورد دیجیتـال ١» و همچنین میزان اسـتفاده از این ابزارهـا در ایـن منطقـه ، از سـال ١٣٨٢ تا ١٣٨٧ پرداخته اند.
نتایج تحقیـق آنان نشـان داد که ابزار تبلیغاتی استفاده شـده در اصفهـان برای جذب گردشـگران بین المللی تأثیرگذار نبـوده اسـت و میتـوان از ٥ روش کتـاب راهنمـا، تبلیغـات اینترنتی ، تلویزیون ، بروشـور و روزنامه اسـتفاده کرد کـه میـزان تأثیـر این ابـزار برای مناطق ، جنسـیت ها، سـنین و تحصیلات مختلف متفاوت اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) مقایسـۀ نتایـج به دسـت آمده از بررسـی دیـدگاه زائران و کارشناسـان بـا روش های تبلیغاتی نشـان می دهد کـه هـر دو گـروه زائـران و کارشناسـان معتقدند کـه تبلیغـات در تلویزیون ، تیـزر و بیلبورد و ورودی های شـهر و حـرم بـه ترتیـب رتبـۀ اول تـا سـوم را در جـذب گردشـگر بـه نقـاط دیدنـی اسـتان دارنـد و در زمینـۀ دیگر روش هـا در اولویت بنـدی راهبردها از دیدگاه زائران و کارشناسـان تفاوت های ناچیز مشـاهده شده اسـت .