چکیده:
هدف اصلی این مقاله فراهمسازی تعامل اکوسیستمها با یکدیگر (اکوسیستم- اکوسیستم) از راه اکولوژی خلق ارزش است. اکولوژی به عنوان استعارهای برای سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها بهکاربرده میشود. تمایز اصلی بین اکولوژی خلق ارزش با زنجیره عرضه و زنجیره ارزش عبارت از اکولوژی خلق ارزش، زنجیره ارزش شبکهای است؛ بنابراین از آنجا که اکوسیستمها مفهومی گستردهتر از شبکهدارند و پیچیدهتر از آن هستند، بهرهگیری از اکولوژی ارزشآفرینی برای برقراری تعامل بین اکوسیستمها کارآمدتر خواهد بود. به این ترتیب ارزشهای اکولوژیک به وجود میآید. نخست با استفاده از روش تحلیل کیفی، تم مربوط به هر یک از مقولهها و با تحلیل کیفی صورت گرفته توسط نرمافزار ان ویوو همبستگی بین مقولهها شناسایی میشود. سپس با پرسشنامهای مشتمل بر 135 پرسش که هر یک کدهای دادهشده به مضامین در مرحله کدگذاری هستند، رگرسیون و همبستگی بین مقولهها سنجیده میشود. روایی تم حاصل با محاسبه روایی مرکب سنجیده میشود. از سویی امکان برقراری ارتباط موثر بین اکوسیستم اسمک و اکوسیستم کسب و کار دیجیتال از طریق اکولوژی خلق ارزش نیز آزمون شده که نتیجه این آزمون تایید اثر این تعامل است.
The main objective of this paper is to provide interaction of ecosystems with each other (ecosystems-ecosystems) through the value-creating ecology. Ecology is used as a metaphor for information systems in organizations. The main difference between the ecology of creating value with the supply chain and the value chain is that the value-creating ecology is a network value chain. Therefore، since ecosystems have a wider concept than the network and are more complex، the use of value-creating ecology for interactions between ecosystems will be more efficient، and thus produced ecological values. First، using the qualitative analysis method، the theme is related to each of the categories and with the analysis done by the software، correlation between the categories identifies. Then، through a questionnaire containing 135 questions، each of codes are given in the coding phase، measure regression and correlation between the categories. Composite Reliability measured the validity of the theme. On the other hand، the ability to communicate effectively between SMAC ecosystem and the digital business ecosystem through the value-creating ecology has also been tested، which result of this test confirms the effectiveness of this interaction.
خلاصه ماشینی:
فراتحلیل ارتباط بین اکوسیستم کسب و کار دیجیتال، اکولوژی خلق ارزش و اکوسیستم اسمک رضا سعیدی ١، علیرضا حسن زاده *٢، شعبان الهی ٣، مسعود عابسی ٤ ١- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ٢-دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ٣-دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ٤-استادیار، گروه مهندسی صنایع ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٢/٢٦ تاریخ پذیرش: ١٣٩٦/٨/٣٠ چکیده هدف اصلی این مقاله فراهم سازی تعامل اکوسیستم ها با یکدیگر (اکوسیستم - اکوسیستم ) از راه اکولوژی خلق ارزش است .
از سویی امکان برقراری ارتباط مؤثر بین اکوسیستم اسمک و اکوسیستم کسب و کار دیجیتال از طریق اکولوژی خلق ارزش نیز آزمون شده که نتیجه این آزمون تأیید اثر این تعامل است .
اکولوژی خلق ارزش ، زنجیره ارزش شبکه ای است ؛ بنابراین می توان برای پیوستن اکوسیستم های مختلف به هم از آن بهره جست و به این ترتیب ارزشهای اکولوژیک به وجود آورد [٥].
در مقالات متعددی ارتباط بین رایانش اجتماع، موبایل ، تحلیل و ابر هر کدام به صورت مجزا، با اکوسیستم کسب و کار دیجیتال تشریح شده است [٦].
از طرفی با استفاده از واژه اکوسیستم اسمک تعامل همه اکوسیستم های اجتماع، موبایل ، تحلیل و ابر با اکوسیستم کسب و کار دیجیتال سنجیده شده است .
Value-creating ecologies: understanding next generation business systems.
International Journal of Operations & Production Management, 37(1), 10-36.
An In Depth Analysis of Ecosystems & Blueprint of Digital Business Ecosystem (DBE) Framework for Malaysian SMEs. Computer Science Journal, 1(1).
Business & Information Systems Engineering, 3(5), 313- 336.