چکیده:
هدف پژوهش بررسی رابطه و تاثیر متقابل دینداری و معناداری زندگی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد واحد بوشهر بود که به روش پیمایشی انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه دینداری شجاعی زند (1384) و معناداری زندگی سراجزاده و رحیمی (1392) با ضریب پایایی به ترتیب 83/0 و 79/0 جمعآوری شد. حجم نمونه 328 نفر به روش در دسترس بود و دادهها با آزمون های همبستگی و رگرسیون تحلیل شد. یافته ها نشان میدهد دینداری با معناداری زندگی ارتباط مثبت و مستقیم دارد. اخلاقیات در دینداری بیشترین همبستگی را با معناداری زندگی داشته و هدف در معناداری بیشترین همبستگی را با دینداری دارد. تاثیر متقابل دینداری و معناداری زندگی بر یکدیگر نیز تایید شد. بیشترین تاثیر مربوط به اخلاقیات بر ارزش و کمترین مربوط به شرعیات بر ارزش است. برای تاثیر متقابل بیشتر دینداری و معناداری زندگی میبایست دینداری از سطح اسلام به ایمان ارتقا یابد.
خلاصه ماشینی:
"com تاریخ دریافت: 25/3/1396 تاریخ پذیرش: 22/9/1396"/> چکیده هدف پژوهش بررسی رابطه و تأثیر متقابل دینداری و معناداری زندگی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد واحد بوشهر بود که به روش پیمایشی انجام شد.
این در حالی است که جامعه جوان ایران در حال گذار از دوره سنت به مدرنیته است و ورود به دوره جدید، اقتضائاتی را ایجاد میکند و سؤالاتی را پدید میآورد؛ مانند اینکه: «میزان دینداری در بین آنان چقدر است و آیا در نتیجۀ آن، زندگی معناداری را تجربه میکنند یا خیر؟» دینداری در مطالعات تجربی دین، یکی از مفاهیم چالشبرانگیز است؛ بهطوری که در تعریف عملیاتی آن، شاخصها و ابعاد مختلفی در نظر گرفته شده است.
با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع و دستاوردهای کاربردی آن و نقش بیبدیل دانشجویان در آینده کشور، این پژوهش با هدف بررسی جایگاه دینداری در معناداری زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر انجام گرفت.
براساس جدول (3)؛ نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که دینداری در قالب متغیر </رجوع شود به تصویر صفحه> مستقل با معناداری در نقش متغیر وابسته و همه ابعاد آن رابطه دارد و میزان آن 316/0 و جهت آن نیز مثبت است.
براساس یافتههای تحقیق حاضر، میزان پایبندی دینی در ابعاد مختلف دینداری، حاکی از آن است که این پایبندی عمدتا در ابعاد به اصطلاح نرم دینداری (باورها و عواطف) است؛ درحالیکه در دو بعد اعتقادات و اخلاقیات، بیش از نیمی از دانشجویان دارای پایبندی بالایی بودند و در دو بعد عبادیات و شرعیات که ناظر به انجام مناسک فردی و جمعی است، میانگین کمتری مشاهده شد."