چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر قابلیت محیط (فراهمسازها) روی ادراک بینایی و تعادل کودکان دچار اختلالات ذهنی شش تا نهساله بود.این پژوهش کاربردی و از نوع نیمهتجربی )مداخلهای( بود. جامعةآماریاینپژوهشتمامکودکان دچار اختلالات ذهنی ششتا نهسالة در سال 1396 به تعداد 175 کودک بود. با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر ستان، از این تعداد، 50 دانشآموز پسر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در یکی از گروههای آزمایش یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). آزمودنیها در گروه آزمایش بهمدت 36 جلسه (سه ماه و هفته ای سه جلسه) و هر جلسه 30 تا 45 دقیقه تحت آموزش و تمرین برنامههای خاصی که شامل فراهمسازی محیطی با قابلیت زیاد در راستای بهبود متغیرهای پژوهش بود و در محیط مدرسه اجرا میشد قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارتهای رشد حرکتی کودکان از آزمون تبحر حرکتی بروینینکز ـ اوزرتسکی و آزمون مهارتهای ادراک بینایی (TVPS) استفاده شد. دادهها با روش آماری آنالیز کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند.نتایج بهدستآمده نشان داد که فراهمسازها روی مهارتهای رشد حرکتی در دو مهارت ادراک بینایی و تعادل تأثیر داشته است (P0.05). یافتههای پژوهش نشان داد که لازم است به محیط و تواناییهای محیطی و استفاده از روشهای مناسب فراهمسازی بهمنظور افزایش ادراک بینایی و تعادل کودکان دارای اختلال ذهنی توجه ویژه داشت و با استفاده از قابلیت محیط، مهارتهای ادراک بینایی و تعادل را در کودکان دچار اختلال ذهنی بهبود بخشید.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان داد که لازم است به محیط و تواناییهای محیطی و استفاده از روشهای مناسب فراهمسازی بهمنظور افزایش ادراک بینایی و تعادل کودکان دارای اختلال ذهنی توجه ویژه داشت و با استفاده از قابلیت محیط، مهارتهای ادراک بینایی و تعادل را در کودکان دچار اختلال ذهنی بهبود بخشید.
این مطالعه نشان داد که مشخصۀ اصلی محیطهای باز، یک Muller Geuze Burgen عامل فرصتبخش و الهامبخش برای کودکان است (14)؛ همچنین چن و همکاران در پژوهشی با عنوان «نوسانات پوسچر و درک فراهمسازها در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی» به این جمعبندی رسیدند که بین ادراک و کنش محیطی ارتباط وجود دارد.
با توجه به اینکه پژوهشهای داخلی و خارجی معدودی بر تأثیر فراهمسازی محیط روی رشد کودکان دچار اختلالات ذهنی پرداختهاند و از طرفی بیشتر مطالعاتی که تاکنون در این زمینه Chen Motor Development Intellectual Disorders انجام شدهاند از نوع علی ـ مقایسهای بودهاند و در این زمینه کمتر مداخلهای صورت گرفته است و نتایج ضدونقیضی در این ارتباط ارائه کردهاند، ما نیز بر آن شدیم با توجه به هدف پژوهش حاضر، به بررسی اهمیت نقش فراهمسازی محیط بر ادراک بینایی و تعادل کودکان مبتلا به اختلالات ذهنی، بهویژه در سنین شش تا نه سال، بپردازیم.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فراهمسازها بر بهبود مهارتهای ادراک بینایی و تعادل در کودکان مبتلا به اختلال ذهنی، تأثیر داشته است.
The Effects of Selected Physical Activities on Perceptual Motor Ability in Pre-school Children with Neuropsychological Learning Disabilities.