چکیده:
ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ی ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی، ﻗﺪرداﻧﯽ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و اﺷﺘﯿﺎق ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. روش:روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮاز ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺷﺎﻣﻞ 195 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﭼﻤﺮان ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی ﮐﯿﻨﮓ(2008)، ﻗﺪرداﻧﯽ ﻣﮏ ﮐﺎﻟﻮف، اﻣﺎﻧﺲ و ﺗﺴﺎﻧﮓ(2002) ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺎودی اﺳﺘﯿﺮز و ﭘﻮرﺗﺮ (1979)، اﺷﺘﯿﺎق ﺷﻐﻠﯽ اﺳﮑﺎﻓﻠﯽ و ﺑﺎﮐﺮ(2001) و رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ارﮔﺎن و ﮐﻮﻧﻮﻓﺴﮑﯽ(1989) ﺑﻮد. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه ﺑﻪ روش ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﺮای ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺧﻄﯽ ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی، ﻗﺪرداﻧﯽ، اﺷﺘﯿﺎق ﺷﻐﻠﯽ و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮاﺑﺮ 0/450= MRو ﺿﺮﯾﺐ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺑﺮاﺑﺮ 0/203= RSﺑﻮد ﮐﻪ در ﺳﻄﺢ0/001 >p ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻦ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻼک، راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ دار (0/05>p) وﺟﻮد دارد.
Purpose: The purpose of present study was to investigate the relationship between spiritual
intelligence, gratitude, organizational commitment and work engagement with
organizational citizenship behavior.
Method: The method of current research was descriptive-correlational. The sample included 195
employees of Shahid Chamran University that were selected through simple random
sampling. The instruments of research included King's Spiritual Intelligence questionnaire
(2008), McCullough, Emmanus, and Tsang's Gratitude questionnaire (2002), Moody,
Steyrs, and Porter's Organizational Commitment questionnaire (1979), Scaffly and
Becker's Work Engagement questionnaire (2001) and Organ and Konovsky's
Organizational Citizenship Behavior questionnaire (1989). Data were analyzed using
Pearson correlation and multivariate regression by the stepwise Method.
Findings: Multiple correlation coefficient for Spiritual Intelligence, Appreciation, Work
Engagement and Organizational Commitment's linear Combination with
Organizational Citizenship Behavior was equal to MR=0. 450 and determination
coefficient was equal to RS = 0.203 which were significant at p 0/001. Moreover,
there was a positive and significant relationship between predictor variables and a
criterion variable (p<0.05).
خلاصه ماشینی:
ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های هوش معنوی کینگ (٢٠٠٨)، قدردانی مک کالوف ، امانس و تسانگ (٢٠٠٢) ، تعهد سازمانی ماودی استیرز و پورتر (١٩٧٩)، اشتیاق شغلی اسکافلی و باکر(٢٠٠١) و رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کونوفسکی(١٩٨٩) بود.
به تعبیر دیگر از نظر باکر و لیتر(٢٠٠٩ ,Leiter &Bakker ( حالتی از سلامت شغلی است که مثبت ، خشنودکننده و برانگیزاننده میباشد و بر این اساس کارکنان مشتاق ، انرژی زیادی داشته ، بیشتر درگیر شغل میشوند و شدیدا با حرفه خود هم ذات پنداری میکنند؛ طی تحقیقات افرادی همچون دریسکول و همکاران (٢٠٠٦ ,Driscoll et al ) همچنین میتواند بر رفتارهای فداکارانه -که بیشتر با روحیه امدادگر زنان هم خوان بوده - و رفتار مدنی سازمانی و ارتقاء عملکرد شغلی کارکنان مؤثر بوده و ارتباط نزدیکی داشته باشد.
تاکنون مطالعات بسیاری در زمینه ی هر کدام از متغییرهای هوش معنوی، قدردانی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است ؛ موسوی، طالب زاده نوبریان و شمس مورکانی (٢٠١١ ,Shams Morakani &Mousavi, Talebzadeh Nobariyan ( در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان ، به این نتیجه رسیدند که بین هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان ، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل شده با یافته های نارمین ، دانیال و تاسوار(٢٠١٢ ,Tasawar &Narmeen, Danial )؛ گرانت و برگ ( ,Berg &Grant ٢٠١٠) ؛ باکر و لیتر(٢٠٠٩ ,Leiter &Bakker ) ؛ دریسکول و همکاران (٢٠٠٦ ,Driscoll et al) ؛ هاکانن و همکاران (٢٠٠٥ ,Hakanen et al) ؛ چن و چاو، کینگ (٢٠٠٥ ,Chiu&Chen ( ؛ جورج و هبل ( king ٢٠٠٥ ,Hebl &George ) ؛ نجار اصل (٢٠٠٢ ,Najar asl) ؛ پورسلیمان (١٩٩٩ ,Poursoliman) و اشرفی (١٩٩٥,Ashrafi) همخوانی دارد.