چکیده:
ﻫﺪف: ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ و ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺎ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ در ﺳﺮﺑﺎزان ﻣﺮﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ وﻇﯿﻔﮥ ﺷﻬﺪاء وﻇﯿﻔﮥ ﭘﺪاﻓﻨﺪ ﻫﻮاﯾﯽ ﺳﻤﻨﺎن". روش: روش اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﺮﺑﺎزان ﻣﺮﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ وﻇﯿﻔﮥ ﺷﻬﺪاء وﻇﯿﻔﮥ ﭘﺪاﻓﻨﺪ ﻫﻮاﯾﯽ ﺳﻤﻨﺎن" ﺑﻮد. 162 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ(CFI)، ﻣﻘﯿﺎس ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ اﻫﻮاز (AHI) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ رﯾﻒ (RSPWB) ﺗﮑﻤﺒﻞ ﻧﻤﻮدﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ و ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺎ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ، و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ و ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ، راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار و ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ (ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری 0/01) وﺟﻮد دارد. ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ 51 درﺻﺪ از ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between psychological
flexibility and psychological hardiness in Explaining Psychological Well-Being in
the soldiers' military service training centers of Semnan air defense force
Method: The research of cross-correlation. The study population consisted of soldiers'
training center in Semnan task of air defense duty martyrs. One hundred sixty-two
(162) soldiers were selected by multistage cluster sampling and answered Cognitive
Flexibility Inventory (CFI), Ahvaz Hardiness Inventory (AHI) and Reef Scale
Psychological Well-Being (RSPWB).
Findings: Results showed there was a significant relationship between psychological
flexibility and psychological hardiness with well-being and between psychological
flexibility and psychological hardiness is a significant relationship at 0/01 In addition,
psychological hardiness can predict 51% of psychological well-being. The results
demonstrate that the role of cognitive flexibility in psychological well-being is
important.
خلاصه ماشینی:
این مدل از طریق ادغام نظریه های مختلف رشد فردی (مانند نظریه خود شکوفایی مزلو و شخص کامل راجرز) و عملکرد سازگارانه (مانند نظریه ی سلامت روانی مثبت جاهودا) شکل گرفته و گسترش یافته است (Alizadeh &Kavehghahfarokhi, Yoosefilooyeh, ٢٠١٢ ,Roohi) براساس الگوی ریف ، بهزیستی روان شناختی از شش عامل تشکیل میشود: که شامل پذیرش خود (داشتن نگرش مثبت به خود)، رابطه مثبت با دیگران (برقراری روابط گرم و صمیمی بادیگران و توانایی همدلی)، خودمختاری (احساس استقلال و توانایی ایستادگی در مقابل فشارهای اجتماعی)، زندگی هدفمند (داشتن هدف در زندگی و معنا دادن به آن )، رشد شخصی (احساس رشد مستمر) و تسلط بر محیط (توانایی فرد در مدیریت محیط ) است (٢٠١٢ ,Habibi &Ahadi, Sotodeh ).
انعطافپذیری شناختی می تواند فکر و رفتار فرد را در پاسخ به تغییرات شرایط محیطی سازگار کند (٢٠٠٧ ,Dickstein et al)؛ در پژوهشی نشان داده شد که انعطاف پذیری شناختی با تاب آوری، سبک مقابله ای، راهبردهای حل مسئله ، جلب حمایت اجتماعی و ارزیابی شناختی همبستگی مثبت دارد (٢٠١٣ ,Farmani &Soltani, Shareh, Bahrainian, )؛ همچنین جانکو، وثریچ و ریپ (٢٠١٤ ,Rapee &Johnco, Wuthrich ) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که انعطاف پذیری شناختی کمتر، بر توانایی استفاده از باسازی شناختی که یک راه کاهش پریشانی عاطفی است ، تأثیرات منفی میگذارد و انعطاف پذیری شناختی بیشتر به افراد اجازه میدهد بر روش های جایگزین تغییرات شناختی تمرکز بیشتری داشته باشد.
همچنین پژوهش های (٢٠١٠ ,Roberge &Brooks, Iverson, Sherman ) و ( ,Farrin, Hull ٢٠٠٣ ,David &Unwin, Wykes ) وجود همبستگی بین انعطاف پذیری شناختی و افسردگی را مورد تایید قرار میدهند.
علاوه بر این ، یافته های پژوهش نشان داد بین انعطاف پذیری روانشناختی و سرسختی روانشناختی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.