چکیده:
هدف از پژوهش حاضر،تعیین تاثیرآموزش از راه دور(مبتنی برموک)برعملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نورمرکز کرمان می باشد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در این پژوهش از نمونهگیری خوشهای با حجم مناسب (یک کلاس در گروه آزمایش ویک کلاس در گروه کنترل) استفاده شده ،روش انتخاب نمونه، بهصورت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای می باشد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان می باشند که 40 نفر از آن ها) 20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری برای تعدیل اختلافات اولیه ( کنترل آماری اختلافات اولیه) گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. برای بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان ازآزمون استاندارد کتاب تکنولوژی آموزشی استفاده گردید.یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد تحصیلی گروه آزمایش وگروه گواه در مرحله پس آزمون،پس از حذف اثر پیش آزمون،تفاوت معناداری وجود داردومیانگین تعدیل شده نمرات عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش،بالاتر از میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون در گروه گواه بود. متغیر آزمایشی با اندازه اثر 52/0، 52 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را پیش بینی کرد. بنابراین آموزش با موکبر افزایش میزان عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس تکنولوژی آموزشی تاثیر مثبت دارد.براساس نتایج حاصله ،پیشنهاد می شوداز فناوری موکبرای غنی سازی آموزش سایردروس دانشجویان دانشگاه پیام نوراستفاده شود.
خلاصه ماشینی:
Larijani&Et al آموزش از راه دور، یادگیری برنامه ریزی شده ای است که در آن معمولایادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند.
1. Khodabandelou& Abu Samah آموزش از راه دور اثر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد (کلارک ١، ١٩٩٩؛ دیاز٢، ٢٠٠٢؛ دوربین ٣، ١٩٩٩؛ داتون و پری ٤، ١٩٩٩؛ مارتین و رینی ٥، ١٩٩٣؛ سودر، 6 ١٩٩٣؛ وردین و کلارک ٧، ١٩٩١ و ترینکلی ٨، ١٩٩٩).
اسلامی ، مهاجران و نامی (١٣٩٣) پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان در دانشکده های علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه تهران انجام دادند.
پاکزاد کوهساره (١٣٩٠) پژوهشی با عنوان مطالعه میزان آگاهی دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تهران از نظام آموزش باز و از راه دور و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی آنان انجام داد.
ازاین رو پژوهشگر در این پژوهش بر آن است تا با طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش از راه دورمبتنی بر موک بتواند عملکرد تحصیلی بهتر برای دانشجویان فراهم آورد.
با توجه به موارد مطرح شده فرضیه های پژوهش به شرح زیر می باشد: ١) میزان عملکرد تحصیلی دانشجویانی که با استفاده از آموزش از راه دور مبتنی برموک آموزش می بینند بیشتر از دانشجویانی است که در معرض آموزش مبتنی بر این نوع فناوری هاقرار نمی گیرند.
نتایج حاصل از فرضیه پژوهش نشان داد که استفاده از آموزش از راه دور مبتنی بر فناوری موک در افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده است .