چکیده:
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه بوده است. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 3800 نقر بودند. به روش نمونهگیری تصادفی ساده 30 نفر انتخاب، و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. برای انجام پژوهش ابتدا در شرایط یکسان از هر دو گروه پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006) به عمل آمد و سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش امید قرار گرفتند. هر هفته یک جلسه90 دقیقه ای به طول انجامید. پس از اتمام جلسات آموزشی بر روی گروه آزمایش از هر دو گروه در شرایط یکسان پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کووایانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد ، در نتیجه آﻣﻮزش امید بر سرزندگی تحصیلی داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ موثر بوده است. با توجه به اثربخشی آموزش امید میتوان از آن در جهت افزایش سرزندگی تحصیلی داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
برای انجام پژوهش ابتدا در شرایط یکسان از هر دو گروه پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (٢٠٠٦) به عمل آمد و سپس گروه آزمایش به مدت ٨ جلسه تحت آموزش امید قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که بین میانگین پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد ، در نتیجه آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دخترموثر بوده است .
Thapa, Cohen, Guffey & Higgins-D’Alessandro 3.
Kuh, Kinzie, Schuh & Whitt 4.
Schraml, Perski, Grossi, & Simonsson-Sarnecki 5.
Academic buoyancy سرزندگی تحصیلی به صورت توانایی دانش آموزان برای موفقیت در برخورد با موانع و چالش های تحصیلی که در مسیر زندگی تحصیلی معمول هستند، تعریف شده است (مارتین و ماش ١، ٢٠٠٨؛ پوتوین ، کونورس ، سیمس و داگلاس -اشبورن ٢، ٢٠١٢).
Putwain, Connors, Symes & Douglas-Osborn 3.
Collie, Martin, Malmberg, Hall & Ginns 5.
Martin, Colmar, Davey & Marsh 6.
Lopez, Rose, Robinson, Marques & Pais-Ribeiro ناامید هستند هیجان های منفی را گسترش می دهند و کیفیت زندگی در مدرسه در این دانش آموزان پایین است (فلدمن و کوباتا١، ٢٠١٥).
Cheavens, Feldman, Woodward & Snyder 6.
فرضیه دوم : آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی بر دانش آموزان مقطع متوسطه دوم موثر است .
بنابرآنچه گفته شد منطقی است که آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان موثر باشد.
بنابر آنچه گفته شد منطقی است که آموزش گروهی امید بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان سال دوم دوره متوسطه تاثیر داشته باشد.