چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر وسایل کمک آموزشی در یادگیری بر روی 64 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی انجام شد و جهت گردآوری داده ها یک پرسشنامة 18 سئوالی محقق ویژه معلمان و یک پرسشنامه 16 سئوالی ویژه دانش آموزان دوره راهنمایی تهیه شده و پس از اجرا نتایج نشان داد که 77 % دانش آموزان استفاده از وسایل کمک آموزشی را بر پیشرفت تحصیلی خود موثر دانسته اند و همچنین 94 % معلمین استفاده از وسایل کمک آموزشی را در افزایش یادگیری دانش آموزان موثر دانسته اند.
خلاصه ماشینی:
رابطه روش¬های فعال تدریس و وسایل آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سکینه راسخی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و کارشناس دانشگاه تبریز چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير وسايل كمك آموزشي در يادگيري بر روي 64 نفر از دانش آموزان دوره راهنمايي انجام شد و جهت گردآوري داده ها يك پرسشنامة 18 سئوالي محقق ويژه معلمان و يك پرسشنامه 16 سئوالي ويژه دانش آموزان دوره راهنمايي تهيه شده و پس از اجرا نتايج نشان داد كه 77% دانش آموزان استفاده از وسايل كمك آموزشي را بر پيشرفت تحصيلي خود موثر دانسته اند و همچنين 94% معلمين استفاده از وسايل كمك آموزشي را در افزايش يادگيري دانش آموزان موثر دانسته اند.
روش جمع آوری اطلاعات: پژوهش مذکور درباره تأثیر روشهای فعال تدریس و کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی بر روی یادگیری دانش آموزان در مقاطع راهنمایی و به دلیل محدودیّت امکانات، بخش عمده اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است چون عملی تر و آسانتر است.
۶- بین استفاده یا عدم استفاده از مواد و وسایل کمک آموزشی در امر تدریس از نظر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چه تفاوتی وجود دارد؟ 95% معلمان استفاده از وسایل کمک آموزشی را در افزایش یادگیری در حدّ خیلی زیاد ارزیابی کرده اند.
Promoting Cooperative Learning in Science and Mathematics Education: A Malaysian perspective.
Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 35-39.