چکیده:
مسئله اساسی این پژوهش، میزان توجه کاندیداهای منفرد، ائتلافها و تشکلهای سیاسی، و منتخبان مردم به گروههای در معرض طرد اجتماعی در تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران است. جمعیت آماری پژوهش، همه کاندیداها و ائتلافهای شرکتکننده در انتخابات در شهر تهران بوده که به تبلیغ پرداختهاند. از میان این جمعیت، اقلام تبلیغاتی 391 کاندیدا و 23 ائتلاف به شکل غیرتصادفی و برمبنای در دسترس بودن ابزار تبلیغاتی و ستادهای انتخاباتی کاندیداها و ائتلافها گردآوری شده و با استفاده از روش تحلیل محتوای شعارهای انتخاباتی با عطف نظر به گروههای در معرض طرد مورد بررسی قرار گرفت. از میان 10 گروه عمده در معرض طرد اجتماعی، بیشترین توجه کاندیداها به دو گروه جوانان و بیکاران بوده است و پس از آن، بهترتیب، فقرا، زنان، بیماران، سالخوردگان، کودکان و معلولان. دو گروه، اقلیتهای قومی و دینی و بیسوادان، ازسوی هیچکدام از کاندیداها و ائتلافها مورد اشاره قرار نگرفتهاند. در بین 30 نماینده منتخب مردم تهران نیز دو نفر در تبلیغات خود از جوانان و بیکاران یاد کردهاند. بهاینترتیب گروههای در معرض طرد اجتماعی، در عرصه تبلیغات انتخابات مجلس نیز با طرد مواجه شدهاند.
The main question of this research is how individual candidates, political coalitions and the elected persons concerned with the target groups in their campaigns in Tenth Parliament Election in Tehran? A sample of campaign items of candidates, political parties and groups including 391 individual candidates and 23 parties and groups is studied. Content analysis is elected for analyzing the data. In this research, 10 groups identified as main groups subject to social exclusion: the religious and ethnic minorities, illiterate people, young people, unemployed people, poor, patients, elderly people, women, children and disabled people. The findings show the main concern of candidates was with young people and unemployed people, and then, with poor, women, patients, elderly people, children and disabled people. The religious and ethnic minorities, and illiterate people never mentioned in election campaigns.
خلاصه ماشینی:
گروه هدف مورد نظر این پژوهش ،گروه هایی هستند که در نظریه هاو گفتمان های حوزه رفاه ، طردو سیاست اجتماعی و نیز تحقیقات داخلی و خارجی ،به عنوان گروه در معرض طرد اجتماعی شناخته شده اند.
این پژوهش ، به طور خاص ، معطوف به موضع گیری کاندیداهای منفرد و ائتلاف های سیاسی (در شعارهای تبلیغاتی انتخابات مجلس دهم در شهر تهران ) درخصوص نیازهای گروه های اجتماعی مختلف است ؛گروه های در معرض طرد اجتماعی که ورود آنها به جریان سیاستگذاری می تواند سهم مهمی در کاهش نابرابری در جامعه داشته باشد.
پژوهش طالب و همکاران (١٣٨٧) با عنوان «بررسی گروه های هدف در تبلیغات هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران »، حاکی از آن است که بیشترین توجه کاندیداهای منفردو احزاب ، به جوانان و زنان و با اهمیتی کمتر از این دو گروه به فقرا بوده است .
روش شناسی تحقیق با توجه به هدف این تحقیق (بررسی محتوای اقلام تبلیغاتی کاندیداها،ائتلاف هـا و منتخبـان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهر تهران و تفسـیر آن بـا عطـف نظـر به گروه های هدف )، برای بررسی داده های تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است .
بررسی اقلام تبلیغاتی و نیز مقوله بندی داده هانشان داد که در تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس در شهر تهران به گروه های هدف گوناگونی اشاره شده است .
طرح برنامه هایی که گستره ای از مسائل اقتصادی و رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را دربرمیگیرند موجب شده که مشکلات و نیازهای گروه های مختلف در معرض طرد اجتماعی به طور خاص مورد توجه قرار نگیرد.