چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء سلامت نظام اداری است. محقق در این تحقیق به دنبال چگونگی
ایجاد و پایایی سلامت نظام اداری در یک سازمان هنجاری مهم، یعنی آموزش و پرورش قزوین می باشد. جامعه آماری پژوهش
از بین خبرگان این سازمان درن ظرگرفته شده است. این پژوهش از نظر روش استنتاج، اکتشافی و از لحاظ طرح پژوهش،
پیمایشی و از جهت هدف کاربردی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه با خبرگان، پرسشنامه، نرم افزار
MAXQDA و روش دیمیتل می باشد. در گام اول، شناسایی مولفه های تاثیر گذار با استفاده از مصاحبه سازمان نیافته انجام
گرفت. در گام دوم با استفاده از نرم افزار MAXQDA مفاهیم درون مصاحبه کد بندی باز و محوری شد. در مرحله بعد جهت تایید مولفه ها، پرسشنامه دلفی طراحی گردید؛ و در نهایت روابط علی و معلولی عوامل مربوط به هر مولفه از روش دیمیتل
تعیین گردید. در مصاحبه خبرگان بر پایبندی به ارزش ها و اعتقادات دینی، ساختار و تشکیلات، نظارت سازمانی، شایسته
سالاری، فرهنگ سازمانی تاکید بیشتری شده بود؛ و بقیه مولفه ها در مراتب پایین تر قرار دارند. در روابط علت معلولی بین
شاخص ها، شاخص ساختاری تاثیرگذارترین شاخص شناخته شد. در روابط علی و معلولی مولفه ساختاری، رفتاری، فرهنگی،
سیاسی، اجتماعی و قضایی به ترتیب مولفههای ساختار و تشکیلات، فرهنگ سازمانی، شایسته سالاری، قوانین و دستور العملها
و پاک سازی مدیران و کارمندان فاسد تاثیرگذار ترین مولفه ها شناخته شدند. عوامل جدیدی که در این پژوهش شناسایی
شدند شامل، تاثیر شبکه های اجتماعی، کاهش هزینه جرات ورزی، کاهش هزینه ایجاد رویه سالم اداری وح قوق شهروندی می
باشند. باتوجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها می توان چنین نتیجه گرفت که سلامت نظام اداری و ارتقاء آن تحت
تاثیر عواملی در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی و در پنج مولفه ساختاری، فرهنگی، رفتاری، قضایی و سیاسی-اجتماعی
است؛ که هر مولفه دارای عواملی می باشدکه از روابط تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بین یکدیگر برخوردارند.
The purpose of this research is to identify the effective factors in promoting the health of the administrative
system. The research in this study seeks to create and maintain the health of the administrative system in an
important normative organization, namely Qazvin education. The statistical society of the research has been
considered by the experts of this organization. The opinion of the method is deductive, exploratory, and in terms
of the research design, survey and for the purpose of the target. The data collection tool in this research is an
expert interview, a questionnaire, MAXQDA software, and Dimithel. First, identifying the components that
affect the organization's interview Undefined. In the second step, using Ten of the MAXQDA software were
concepts within the open-domain coding interview. In the next step, Delphi's questionnaire was designed to
validate the components. For the first time, the causal relationships between components were determined for
each Dimithel method. Findings: In the experts' interviews, the emphasis was placed on establishing values and
beliefs, organizational structure, organizational oversight, meritocracy, and organizational culture. The rest of the
components were lower. In the causal relationship between indicators, the most significant indicator was the
structural index The causal and structural relationships of structural, behavioral, cultural, political, social and
organizational factors, organizational culture, meritocracy, rules and regulations, and the commissioning of
corrupt managers and corporations were the most influential components. The new component and theme
identified in this research include the impact of social networking, cost cutting, cost cutting, and the cost of
creating a healthy office and citizenship. Conclusion: According to the results of data analysis, it can be
concluded that the health of the administrative system and its improvement are influenced by factors in the two
dimensions of organizational and organizational aspects, and in the structural, cultural, behavioral, and social
aspects of law. Each element has a component They are multifaceted that have an impact and impact
relationship.
خلاصه ماشینی:
امیر مؤمنان علی (ع) یکـی از علـل اساسی فساد در هر محیط اجتماعی را جهل معرفـی مـی فرماینـد و نیز منشأ همۀ خـوبی هـای مـادی و معنـوی را علـم: (علـم اصـل هـر خیـری است وجهل ریشه هربدی) درعین حال آموزش و پرورش تأثیر فراوانی در آگاه شدن مردم از بدی اوضاع و احوال موجود، نادرستی ارزش ها و آرمان های حاکم، سوء نیت قدرتمندان و زمامداران و سوء استفادة آنان از قدرت و حاکمیت خود، و نیز اوضاع و احوال مطلوب و ارزش ها و آرمان های صحیح دارد؛ بدین ترتیب، آموزش و پرورش، هم بر دانش مردم می افزاید و هم بر اقبال و گرایش آنان به اوضاع و احوال و ارزش ها و آرمان های مطلوب و صحیح (مصباح، 1368) بنابراین، آموزش به مردم و کارکنان و مدیران سازمان ها و تربیت و پرورش آنها به کسب اخلاق شایسته نقش اساسی در تحول نظام اداری و ارتقای سلامت آن دارد.
در این مرحله پس از شناسایی و تایید مولفه ها توسط خبرگان برای بررسی ساختار علی و معلولی حاکم بر مولفه های فرعی وشاخص های اصلی تاثیر گذار بر سلامت اداری اقدام به طراحی پرسش نامه هایی با استفاده از روش دیمیتل (DEMATEL) و پنج گزینه ای لیکرت به صورت ماتریس های n×n نمودیم؛ و از پاسخ دهندگان خواسته شد.