چکیده:
در این مقاله با استفاده از روش ساختاری به بررسی جریان نبردهای سام، قهرمان سام نامه پرداخته ایم. بدین منظور ابتدا مجموعه نبردها در جدولی شامل پنج عامل کنش گر، انگیزه نبرد، رقیب جنگی، یاریگران و نتیجه نبرد آورده شده است. سپس با خلاصهکردن دادههای جدول، به 9 نتیجه کلی درباره ساختار نبردهای این منظومه رسیدیم. در مرحله بعد با تقلیل دادن این 9 نتیجه کلی سه فرمول کلی تر به دست آمد. کارکرد اصلی نبردهای قهرمان سامنامه که قابلیت خلاصهشدن در قالب چند فرمول ساده را دارد، برجسته کردن قهرمانی اغراق شده و همیشه پیروز است. جریان نبردها در یک بررسی غیرطولی و با توجه به دو دسته اصلی فرستنده یا انگیزه از هم قابل تفکیک است. دسته اول شامل نبردهای قهرمان از آغاز داستان تا زمان راهیشدن به سوی سرزمین شداد عاد و در ادامه، سلسله نبردهای او با فغفور چین و سپاهیان اوست که با انگیزه عشق انجام میشود و دسته دوم مجموعه نبردهای قهرمان با انگیزه های دینی و نیز برخی انگیزههای فرعی دیگر است. همچنین قهرمان سامنامه کنش گری مستقل است که از هیچ شاهی تبعیت نمیکند و با در نظر گرفتن این نکته و فقدان هرگونه انگیزه ملی در این اثر، میتوان گفت سام نامه اثری حماسی نیست؛ بلکه داستان عاشقانهای است که دخالت سرایندگان آن در جهت شکل دادن به گفتمانی متاثر از باورها و اعتقادات خاص، باعث شکلگرفتن اثری منحصربهفرد با ساختارهای خاص خود شده است.
In this study, we have investigated Sam battles; the hero of Sam Nameh; applying structural research methodology. To this goal, at first , the collection of battles have been categorized in five agents such as subject , battle’s motif , battle adversary, adjuvants , and the results of battle. Then, by summarizing table data, we reached nine total conclusions related to the battle’s structure of this poems. At the next step, by reducing these nine conclusions, we obtained three general formula. The main function of Sam nameh hero’s battles is to highlight an exaggerated hero who is always victorious. In a non-linear study and regarding sender / motif pairs, the progress of battles is separable. The first class includes hero’s battles from beginning of the story till his departure to the land of Shadad A’d and then his battles with the king of china and his army by the motif of love.
Second class has been devoted to the collection of hero’s battles with regard to religious motifs and other marginal factors. Also, Sam Nameh hero’s is an independent actant who do not obey any king. Considering this fact and absence of no national motif , it is possible to say that Sam Nameh is not an epic work , rather this is a love story whose poet intervention in order to shape a an affected discourse has made it an exclusive work with special structures.