چکیده:
داستان کارآگاهی تاریخچه ای پرفراز و نشیب دارد، بهطوری که هر یک از فولکلورهای قومی، قصههای کارآگاهی خاص خود را دارند، اما نکتۀ ظریفی که ما را به انجام این پژوهش برانگیخت استناد به اشارۀ جان اسکاز مبنی بر وجود اولین رمان پلیسی جهان، معروف به «معمای اتاق دربسته» در تاریخ هرودوت بود. در این پژوهش، نظریۀ تزوتان تودوروف را پایۀ نظری پژوهش در نظر گرفتیم و در گام بعدی برای اثبات ادعایمان ارتباط ساختاری و طرح مشابه در داستان «پادشاه رامپسینیتوس و دزد» در تاریخ هرودوت را با نمونهای از داستان پلیسی معاصر نوشتۀ ادگار آلنپو در مقام مقایسه قرار دادیم. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که اگرچه داستان «رامپسینیتوس و دزد» در تاریخ هرودوت بنا بر نظر «جان -اسکاز» اولین «معمای اتاق دربستۀ جهان» معرفیشده، از نظر ساختاری کاملاً با نظریۀ تزوتان تودوروف همپوشانی دارد. همچنین در دستور زبان روایی ژانر پلیسی، چهار فعل روایتی وجود دارد که اساس تعلیق روایت را تشکیل میدهد.
خلاصه ماشینی:
معماي رياضي وار يک داستان پليسي در تاريخ هرودوت (با تکيه بر نظريۀ تزوتان تودوروف ) * فضل الله خدادادي دانشجوي دکتري گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين ، قزوين ، ايران ** سيدعلي قاسم زاده دانشيار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين ، قزوين ، ايران (تاريخ دريافت : ٩٤/٠٢/٣٠، تاريخ تصويب : ٩٥/٠٣/١٠، تاريخ چاپ : شهريور ١٣٩٧) چکيده داستان کارآگاهي تاريخچه اي پرفراز و نشيب دارد، به طوري کـه هـر يـک از فولکلورهـاي قـومي ، قصه هاي کارآگاهي خاص خود را دارند، اما نکتۀ ظريفي که مـا را بـه انجـام ايـن پـژوهش برانگيخـت استناد به اشارة جان اسکاز مبني بر وجود اولين رمان پليسي جهان ، معروف به «معماي اتاق دربسته » در تاريخ هرودوت بود.
به گونه اي ديويد بردول نيز به اين مهم اشاره نموده و ساختار رمان پليسي را در سـه سکانس زير معرفي مي کند، قصۀ «پادشاه رامپسينيتوس و دزد» اثر هرودوت اغلب به عنوان اولين معمـاي اتـاق دربسـته شناخته مي شود، که در آن جنايتي (يک قتل ) در اتاقي اتفاق مي افتد که از نظر فيزيکي بـه نظـر مي رسد، غيرممکن است جنايت کار بتواند به آن وارد يا حتي از آن خارج شود.
و همـان گونـه کـه شکل شمارة ٢ نيز نشان مي دهد، نيروي تخريب گر ١ همان قتل يا دزدي در رمان پليسـي اسـت که کنش اصلي اين ژانر به حساب مي آيد، در حالي که داستان دوم ، تلاش هـاي کارآگـاه بـراي کشف عامل يا عاملان جنايت و انگيزة آنان از انجام جنايت را در برمـي گيـرد و بـه نـوعي در تلاش است تا وضعيت تخريب شده در داستان را ساماندهي کند.