چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرین نروفیدبک با تأکید بر برتری دستی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. 39 دانشجوی دانشگاه شهید رجایی تهران (میانگین سنی: 57/2 ± 62/21 سال) بهطور هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پس از آموزش و مشاهدة فیلم مربوط به مهارت پرتاب دارت و اجرای پیشآزمون (10 کوشش) در یکی از گروههای نروفیدبک راستدست، نروفیدبک چپدست، کنترل راستدست و کنترل چپدست قرار گرفتند. مرحلة اکتساب شامل هشت جلسه تمرینی بود که در آن شرکتکنندگان در هر جلسه 20 کوشش تمرینی را پس از مداخلة نروفیدبک انجام دادند. 72 ساعت پس از اتمام مرحلة اکتساب، آزمون یادداری و سپس آزمون انتقال با دست غیربرتر انجام شد.تحلیل یافتهها در مرحلة اکتساب نشان داد که اثر جلسات تمرین معنادار است؛ بهعبارتدیگر، عملکرد پرتاب دارت شرکتکنندگان در طول جلسات تمرینی پیشرفت معناداری را نشان داد. همچنین، نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که تفاوت بین چهار گروه تمرینی در آزمون یادداری معنادار است؛ به این معنی که هریک از گروههای نروفیدبک در آزمون یادداری، نمرات بیشتری را در مقایسه با گروه کنترل به دست آوردند؛ اما تفاوت معناداری بین گروه نروفیدبک راستدست و چپدست وجود نداشت. از سوی دیگر، گروههای آزمایشی در مرحلة انتقال، تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. پروتکل اسامآر/تتا با تقویت ریتم حسی ـ حرکتی و به دنبال آن بهبود فرایندهای توجهی، به ارتقای عملکرد در مهارت پرتاب دارت منجر میشود و به نظر میرسد استفاده از این پروتکل میتواند به تسریع روند خبرگی در رشتة دارت کمک کند.
خلاصه ماشینی:
همچنین، نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که تفاوت بین چهار گروه تمرینی در آزمون یادداری معنادار است؛ به این معنی که هریک از گروههای نروفیدبک در آزمون یادداری، نمرات بیشتری را در مقایسه با گروه کنترل به دست آوردند؛ اما تفاوت معناداری بین گروه نروفیدبک راستدست و چپدست وجود نداشت.
در زمینة بهبود اجرا با استفاده از این پروتکل چندین مطالعه انجام شده است؛ بهعنوانمثال، پول<FootNote No="142" Text=" Paul"/> و همکاران (2011) بهمنظور بررسی اثر ریتم حسی ـ حرکتی بر عملکرد بازیکنان تیروکمان، 24 نفر از بازیکنان تیروکمان سطح دانشگاهی را بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار دادند و نتایج بعد از 12 جلسه تمرین نروفیدبک اسامآر/تتا نشان داد که گروه تجربی، طی عملکرد تیراندازی، قادر به تنظیم حالات فیزیولوژیکی بودند و گروه نروفیدبک، در مقایسه با گروه کنترل، بهبود معناداری در عملکرد تیروکمان داشت (17).
در پژوهش صالحی و همکاران (1392) بهمنظور بررسی تأثیر تمرین نروفیدبک بر عملکرد و یادداری مهارت پرتاب دارت در ورزشکاران مبتدی، 16 نفر داوطلب بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند.
نتایج در مورد اثربخشی دست برتری در تمرینات نروفیدبک (پروتکل اسامآر/تتا) نشان داد که بین عملکرد شرکتکنندگان راستدست و چپدست در هر سه مرحله (اکتساب، یادداری و انتقال) تفاوت معناداری وجود ندارد.
Biofeedback &amp; neurofeedback applications in sport psychology.
The effect of neurofeedback training on performance and retention of dart throwing skill.
The effect of neurofeedback training on performance and retention of dart throwing skill.
The Effects of Neurofeedback Training with a Focus on Handedness on Learning of Dart Throwing Skill<FootNote No="155" Text="corresponding Author Email: farshidtahmasbi@yahoo.