چکیده:
ورزشگاههایی که تماشاگران زیادی را در خود جای میدهند، رویدادهای ورزشی را به یکی از مردمیترین رویدادهای جهانی تبدیل کردهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جامع کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی است که با توجه به این هدف، الگویی برای ارزیابی کمی و کیفی خدمات ارائهشده به تماشاگران در ایران طراحی شده است. روش پژوهش، همبستگی و به شیوة ترکیبی و طرح پژوهش، پیمایشی بود. جامعة آماری متشکل از تماشاگران حاضر در ورزشگاههای نه تیم لیگ برتری بسکتبال فصل 95-94 بود (450N = ). نمونهگیری به روش سهلالوصول، غیرتصادفی (در دسترس) انجام شد. از پرسشنامة محققساخته که بر اساس پیشینه و مبانی نظری مطالعات کمی و کیفی مرتبط بود، استفاده شد. ضرایب همبستگی پیرسون بین عاملها بررسی شد و تحلیل عامل اکتشافی دادههای اصلی با استفاده از روش مولفههای اصلی به شیوة چرخش متعامد انجام گردید و تحلیل عامل تاییدی تکتک عوامل در نرمافزار آموس نسخة 23 انجام شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت خدمات با کیفیت بازی، کیفیت داوری، تعامل، کیفیت محیط و ارزیابی کلی از بازی رابطة معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش انجام برنامهریزی موثرتری را برای رویدادهای ورزشی پیشنهاد میکند تا به کمک آن بتوان درک بهتری از کیفیت خدمات، شیوة ارائة خدمات و رفتار مناسب با تماشاگران داشت. در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود خدمات ارائهشده در رویدادهای ورزشی به فدراسیون بسکتبال و باشگاههای لیگ برتری ارائه شد که به کمک آنها رضایت تماشاگران رویدادهای ورزشی حاصل شود.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جامع کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی است که با توجه به این هدف، الگویی برای ارزیابی کمی و کیفی خدمات ارائهشده به تماشاگران در ایران طراحی شده است.
یافتههای این پژوهش انجام برنامهریزی موثرتری را برای رویدادهای ورزشی پیشنهاد میکند تا به کمک آن بتوان درک بهتری از کیفیت خدمات، شیوة ارائة خدمات و رفتار مناسب با تماشاگران داشت.
به همین دلیل، مطالعة بررسی عوامل کیفیت خدمات و انتظارت تماشاگران به تکمیل این Dobson, Stephen & Goddard Quality of Service Customer Expectations Customer Perception Grönroos Hutt & Speh روند میانجامد.
Van Duong, Binns, Lee & Hipgrave Asia Challenge Cup Shonk در تکمیل پژوهشها در حوزة کیفیت خدمات در مسابقات ورزشی، تزیتز، الکساندریس و کاپسامپلی 1 (2014) با استفاده از الگوی شانک (2006) رضایت مشتریان و نیات رفتاری آنها را از کیفیت خدمات ارائهشدة یک مسابقه ورزشی در فضای باز بررسی کردند.
همچنین، کیفیت برنامه، کیفیت تعامل، کیفیت محیط و کیفیت نتایج از عوامل کیفیت خدمات ورزشی هستند ( Tzetzis, Alexandris & Kapsampeli Chelladurai & Chang در پژوهشهای خارجی همسو با موضوع بررسی کیفیت خدمات ورزشی، عواملی مانند کیفیت داوری، شرایط زمین و شرایط تماشای زمین مسابقه بررسی شدند (برنتال و ساویر 1 ، ۲۰۰۴).