چکیده:
در شرایط کنونی اوضاع صنعت ورزش ایران، بهکاربردن فعالیتهای بازاریابی ازقبیل جذب حمایتهای مالی با هدف پیشبرد پروژههای ورزشی ضروری است؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی موانع دخیل در جذب سرمایۀ پروژههای ورزشی استان آذربایجانغربی بود. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، کاربردی توسعهای، ازلحاظ ماهیت، توصیفی و ازحیث روش جمعآوری دادهها، میدانی بود. جامعۀ آماری پژوهش متناسب با اهداف تعیینشدۀ مطالعه، متخصصان مدیریت ورزشی، مسئولان ادارة کل ورزشوجوانان استان و متخصصان بازاریابی ورزشی بودند. درهمینراستا، 50 نفر انتخاب شدند و پس از توزیع پرسشنامه بین آنها، 42 پرسشنامه جمعآوری شد. در این پژوهش، پرسشنامهای محققساخته برگرفته از پرسشنامة عنصری (1392) بهصورت بسته تدوین شد.ارزیابی مهمترین عوامل نشان داد که معیار عوامل مدیریتی و سازمانی، بهعنوان مهمترین عامل جذب سرمایه برای پروژههای ورزشی استان بود. همچنین، عوامل اجتماعی و فرهنگی کمترین اهمیت را داشتند. نتایج حاصل از پژوهش لزوم اهتمام به جذب حمایت مالی را آشکار میسازد که با اثربخشی تبلیغات، افزایش میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی و رویکارآمدن شرکتهای مختلف تولیدی و خدماتی این امر محقق میشود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت ورزش در بسیاری از زمینههای سلامتی، بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی امروز، سرمایهگذاری در این مقوله و نگاه اقتصادی به ورزش ضروری بهنظر میرسد؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل روشهای نوین تأمین مالی پروژههای ورزشی استان آذربایجانغربی و بررسی تنگناها و عوامل نوین دخیل در جذب سرمایة پروژههای ورزشی استان آذربایجانغربی انجام شده است.
) تنگناها و عوامل اقتصادی دخیل در جذب سرمایة پروژههای ورزشی استان آذربایجانغربی برای آزمون این سؤال و سؤالهای بعدی، از آزمون تی تکنمونهای استفاده شده است؛ برایناساس، در این پژوهش با توجه به امتیازهای پرسشنامه در هر بخش، عدد مبنا (در آزمون تی تکنمونهای) سه در نظر گرفته شد (طیف مورداستفاده در ابزار پژوهش پنجارزشی است).
) بحث و نتیجه گیری حمایت مالی بهعنوان یکی از روشهای بازاریابی ابزاری است که توجه به آن از ملزومات امروز صنعت ورزش است؛ بنابراین، شناسایی عللی که حامی مالی را از سرمایهگذاری در پروژههای ورزشی باز میدارند، برای مرتفعکردن موانع موجود ضروری بهنظر میرسند؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی عواملی که مانع جذب حمایت مالی در پروژههای ورزشی استان آذربایجانغربی میشوند (در پنج بعد عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل مدیریتی و سازمانی، عوامل قانونی و تسهیلاتی دولت و عوامل رسانهای و تماشاگران) انجام شد.
Student of Strategic Management in Sports Organizations, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran Received: 2018/12/18 Accepted: 2017/03/05 Abstract In current situation of Iran sport industry, it is necessary to implement marketing activities such as getting financial supports in order to promote sports projects.
According to the research purposes, the populations were sport management experts, officials of the sport &adolescent organization of Western Azerbaijan province and sport marketing experts.