چکیده:
هدف: آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران همواره در کانون توجه پژوهشگران این حوزه قرار داشته است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف ارائه تصویری از موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران انجام شده است.
روش: این مطالعه با استفاده از روشهای مرور سیستماتیک و تحلیل محتوا انجام شده است. در مجموع 194 مقاله بازیابی و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مقالات تحلیل شده در هفده مقوله موضوعی تحت عناوین آسیبشناسی، الگویی برای آموزش، نظریهای برای برنامهریزی آموزش، برنامههای درسی، تاریخچه آموزش، نامگذاری رشته و مشاغل آن، دانشکده علم اطلاعات و دانششناسی، تخصصگرایی، آیندهپژوهی، نگرش به رشته، اشتغال و بازار کار، آموزش ضمن خدمت و نیازهای آموزشی کتابداران، ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی، آموزش از راه دور، فناوری اطلاعات و آموزش رشته، منابع درسی و دیگر موضوعات مرتبط با آموزش علم اطلاعات و دانششناسی طبقهبندی شدند.
اصالت/ارزش: پویایی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی مستلزم توجه همزمان به نیروهای پیشران کلیدی درونی و بیرونی است. یافتههای این پژوهش بیانگر کمتوجهی پژوهشگران به نیروهای پیشران کلیدی بیرونی اثرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانششناسی است. همچنین، تاکنون تصویری از مهمترین موضوعات پژوهشی درباره آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران ارائه نشده است.