چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتریمحور با میانجیگری دلبستگیشغلی و تعهد عاطفی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمان طراحی و اجرا گردید.
روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه مورد بررسی کل کتابداران استان کرمان بود. نمونه مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 135 مشارکتکننده برآورد شد که به شیوه خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد بازاریابی داخلی، رفتار مشتریمحور، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی استفاده گردید. دادههای بهدست آمده به روش معادلهیابی ساختاری با کمک نرمافزارهای AMOS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان داد که اولا مدل از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی بر رفتار مشتریمحور تاثیر معناداری دارد و بر دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز تاثیر دارد. دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز بر رفتار مشتری محور تاثیر معناداری دارد و در نهایت دلبستگی شغلی بر تعهد عاطفی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر نشان دادن این نکته است که با برآوردهشدن نیازهای کارکنان در سازمان (بازاریابی داخلی)، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی، کتابداران مشتریمحور میشوند و ارتباط بهتر و موثرتری با مراجعان برقرار میکنند.