چکیده:
در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، ضمن بیان ضرورت آموزش تاریخ و نقش
آن در هویت و وحدت ملی، به روش های متداول آموزش تاریخ در ایران و کشورهای
انگلستان، استرالیا، هندوستان و پاکستان پرداخته شده است. لازم به ذکر است که تاکنون
در کشورمان در حوزه روش های آموزش تاریخ در دیگر کشورها پژوهشی اساسی انجام
نشده و پژوهش حاضر اولین پژوهش انجام شده در این زمینه است. از این رو سعی شده
است ضمن بررسی آموزش تاریخ در دیگر کشورها، آموزش آن در ایران نیز مورد بازنگری
و تجدید نظر قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
آموزش تاریخ، ضرورت ها و شیوه های نوین / غلامعلی احمدی / طاهره احمدی ۱۳۹۷/۰۷/۲۸ فایلهای مرتبط در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، ضمن بیان ضرورت آموزش تاریخ و نقش آن در هویت و وحدت ملی، به روشهای متداول آموزش تاریخ در ایران و کشورهای انگلستان، استرالیا، هندوستان و پاکستان پرداخته شده است.
(سلیمانی، 1388: 44) نتایج پژوهش شکاری (1381) نشان داده است که در نظام آموزشوپرورش ایران، خصوصاً دورههای آموزش ابتدایی و متوسطه، از روشهای مختلف تدریس بهویژه روش سخنرانی و حفظی استفاده میشود و به دلیل الگوی ارتباطی یک طرفه، حفظ کردن صرف معلومات تاریخی و ناکارآمد بودن آن، این روشها از کارایی لازم برخوردار نیستند و در نهایت بهمنظور افزایش کارایی و نیز تنوع در روشهای آموزشی استفاده از روش ایفای نقش و سایر روشهای فعال در آموزش تاریخ پیشنهاد شده است.
از این رو سعی بر آن شد که ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت آموزش تاریخ، با نگاهی گذرا به روشهای تدریس تاریخ دوره متوسطه در ایران و چند کشور جهان بپردازیم و در نهایت پیشنهادهایی برای آموزش تاریخ در ایران ارائه دهیم.
آنچه در انتخاب و بهکارگیری روش تدریس اهمیت دارد این است که بتواند رابطهای درست و دو جانبه میان معلم و دانشآموز برقرار کند و در دانشآموزان نیز ایجاد انگیزه برای توجه به موضوع درسی و تداوم یادگیری درباره آن نماید و آنها را از حالت شنونده محض خارج ساخته و در کلاس و خارج از آن فعال سازد.
Concepts, Contents, Activities and Evaluation of History of Pakistan Syllabus, Federal Board of Intermediate and Secondary Education.