چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه الگویی جهت تاثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر اثربخشی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان گلستان طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر نحوه گرد اوری داده ، موضوع مورد بررسی، هدف، ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها ، شیوه انتخاب و دستیابی به جامعه اماری ، زیر گروههای آن و نیز ازمودنیها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران، معاونین و کارشناسان آموزش و پرورش اداره کل و شهرستان های استان گلستان در سال تحصیلی 95- 1394 به تعداد 763 نفر تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 256 نفر محاسبه گردید.برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. در روش میدانی، پرسشنامه بسته پاسخ با 65 گویه در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردید. داده های جمع آوری شده در محیط spss طبقه بندی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از جداول فراوانی و محاسبه شاخص ها استفاده گردید. برای ارائه الگو از نرم افزار مدل سازی LISREL در قالب توصیف و تحلیل استفاده شد.بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده تایید آن توسط تحقیقات قبلی و نظریه های موجود، می توان نتیجه گرفت که چارچوب ارائه شده از پشتوانه نظری، تجربی و اعتبار کافی برخوردار بوده و اجرای آن به منظور افزایش اثربخشی سازمان پیشنهاد می گردد.
خلاصه ماشینی:
تکامل سریع سیستم های ارائه خدمات الکترونیک منابع انسانی سبب شده است تا اطلاعات ، بیشتر و به شکل مناسب تری در اختیار کارکنان و مدیران قرار گیرد و آنها بتوانند از این اطلاعات در راستای منابع سازمان بهره بگیرند.
در این پژوهش در راستای تبیین 7-Electronic-Human Resources Management 8-Information Technology تاثیر فن آوریهای نوین اطلاعاتی بر مدیریت منابع انسانی ازدانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق نظرسنجی به عمل آمده و پس از آزمون فرضیه ها نتایج حاصله ارائه شد.
داده های حاصل از اجرای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج پژوهش نشان داد که بین (e-HRM) و اثربخشی سازمانی رابطه مثبتی وجود دارد و این رابطه معنیدار است .
براساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی که با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام پذیرفت ، متغیر مدیریت منابع انسانی الکترونیک دارای پنج بعد (برنامه ریزی الکترونیک ، گزینش و استخدام الکترونیک ، آموزش و توسعه الکترونیک ، ارزیابی عملکرد الکترونیک و نگهداشت الکترونیک ) است .
از آنجا که پژوهش حاضر دارای محدودیت هایی چون جامعه آماری ، زمان اجرا و موقعیت مکانی پژوهش داشته است ، لذا برای مطالعات بعدی پیشنهادهایی ارائه می گردد؛ مدیران و تصمیم گیران در سازمان آموزش و پرورش بر اساس تاثیر ابعاد مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر اثربخشی برنامه ریزی های خود را انجام دهند.